Naast een pizzakoerier en een loodgieter op de bakfiets rijdt nu ook het Medisch Centrum voor Huisartsen met de bakfiets door het centrum van Leuven. Met die fiets zullen ze dagelijks honderden bloedstalen ophalen. “Het circulatieplan gaf de doorslag”, klinkt het.

Het Medisch Centrum voor Huisartsen (MCH) in de Maria- Theresiastraat in Leuven haalt dagelijks duizenden bloedstalen op bij de huisartsen van Leuven en daarbuiten. Vroeger waren er vier keer vier ophaalrondes per dag, van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. De rit ging eerst door het stadscentrum en ging daarna verder naar Diest, Aarschot en Tervuren. “Het idee om onze werking te moderniseren, leeft hier al enkele jaren”, zegt Dorien De Ryck, directrice van MCH Leuven. “Vooral de routeplanning was een belangrijk punt. We wilden onze service voor de huisdokters verbeteren en een efficiënter transport van de stalen naar het labo regelen. De invoering van het nieuwe circulatieplan in Leuven zette de timing scherper, want we konden niet zo vlot met de wagen door de stad rijden. We zijn dan ook heel blij dat we nu met een nieuw routeplan kunnen beginnen. Hierbij rijden we met de bakfiets in plaats van de wagen door de Leuvense binnenstad.”

Routeplan veranderen

Het was een huzarenstukje om het routeplan te wijzigen. Dokters zijn het namelijk gewoon om hun stalen op een bepaald tijdstip klaar te hebben en dus kan een plan niet zomaar veranderd worden. Maar deze week is het dan toch zover! De stalen van de huisdokters in de Leuvense binnenstad zullen vanaf nu met de bakfiets opgehaald worden. De stalen van de dokters buiten Leuven gebeurt nog steeds met de wagen. “Er zijn nu 28 nieuwe ophaalrondes”, zegt De Ryck. “Vroeger waren er zestien ophaalrondes. Het aantal is vermeerderd, maar de rondes met de wagen zijn korter en leiden rechtstreeks tot een bepaalde locatie in plaats van eerst in het centrum rond te rijden.”

De vijf werknemers die met de fiets zullen rondrijden, krijgen speciale kledij zodat ze in alle weersomstandigheden met de bakfiets de straat op kunnen. In de bak passen twee frigoboxen met plaats voor vijfhonderd stalen. “Met dit project promoten we een duurzame manier van transport en tewerkstelling”, zegt De Ryck. “We vermijden files, maar werken ook aan de gezondheid van de Leuvenaars door de CO2-uitstoot te verminderen. We zijn blij om te kunnen meewerken aan een gezonde, duurzame stad.”

Schepen van Leefmilieu Mohamed Ridouani (SP.A) reageert verheugd op het project. “Sinds de invoering van het circulatieplan merken we dat steeds meer bedrijven en inwoners zich beginnen aan te passen”, zegt hij. “Het plan was gewaagd en ging gepaard met kritiek. Maar projecten als dit tonen dat dit een goed plan is met het oog op de algemene gezondheid. We werken aan een duurzame, aangename stad en mobiliteit is daar een belangrijk aspect van. Ik hoop dat velen dit voorbeeld zullen volgen.”

Hannelore Smitz (Het Nieuwsblad)