Vrijdag 18 aprilVandaag was een dag dat ik beter niet uit bed was gekomen. Er is echt van alles gebeurd. Tijdens de les opvoedkunde hebben we nog enkele jaartaken voor dit jaar gekregen.

Deze moeten op 30 mei afgegeven worden. Dit is vlak na de stage, het lijkt onmogelijk om dit af te krijgen.

Tijdens deze les vertelde de leerkracht ook dat het examen van Nederlands op maandag 9 juni zal zijn. Dit zal enorm zwaar worden, aangezien we stage hebben tot 27 mei en de cursus Nederlands wel 400 pagina’s dik is. Op woensdag 11 juni zouden we dan examen van opvoedkunde hebben, deze cursus is ongeveer 200 pagina’s dik. Ik zie het even niet meer zitten. Ik denk dat ik dit jaar weer 2de zit zal hebben.

Na de les hadden we een bijeenkomst in aula 1. Hier vertelde An Simons ons over het eindwerk van volgend schooljaar en over hoe we er nu al een moeten beginnen. Tegen 28 mei moeten we al ons onderwerp weten te zeggen.

We zullen ook nooit even rust hebben.

 

Hierna mochten we onze watergewenningsdoos alweer gaan afhalen. Vandaag was ik met de fiets en het zou een hele opdracht worden om alles thuis te krijgen. Mama zou pas tijd hebben om mij te komen halen om kwart voor 2 en d at was nog meer dan een uur alleen wachten. Dat zag ik niet zitten. Ik bind mijn boekentas op mijn bagagerek en probeer al stappend naast mijn fiets thuis te geraken. Wanneer ik er bijna ben gebeurt het. De watergewenningsdoos gaat vallen, ik wil deze tegen houden, waarbij ik mijn voet omslaag en val. De fiets die ik nog met 1 hand vast heb valt op mij met het pedaal tegen mijn enkel die ik net had omgeslagen.

Ik kan niet meer staan op deze voet. Ik bel naar mijn mama, maar die kan niet komen. Uiteindelijk is mijn tante mij komen halen. Ze is met mij naar het ziekenhuis gereden. Daar heb ik een hele namiddag gezeten. Ik heb foto’s van mijn voet en enkel laten maken. Daar was op te zien dat er niets gebroken is, maar mijn enkel is enorm dik. Na onderzoek zegt de dokter dat mijn ligamenten verrokken zijn. Ik moet in het gips.

 

Ik zal niet mee kunnen doen aan het optreden van de dansschool waar ik zo hard voor gewerkt heb. Ik zal met krukken moeten lopen, iets wat ik nog nooit gedaan heb.

Ik zal op school moeten proberen overal te geraken met mijn boeken en de jaartaken die afgegeven moeten worden. Ik wil er niet aan denken hoe ik boven ga geraken om te gaan slapen.

Was ik deze morgen maar in bed blijven liggen! Geen extra stress, geen voet in het gips.

 

Donderdag 17 april
Om half 8 moest ik alweer opstaan. Veel te vroeg naar mijn zin. Maar de lessen beginnen al om half 9 dus is er niets aan te doen. Met kleine oogjes maak ik mij klaar voor een heel lange dag.

Vandaag brengt mama mij met de auto naar school omdat ik vandaag de watergewenningsdoos moet afgeven en die te groot is om met de fiets mee te nemen.

De les beeld bevindt zich op het derde verdiep. Ik, en alle andere studenten van 2LKO (leraar kleuteronderwijs), sleuren onze watergewenningsdoos helemaal naar boven. Al ons werk samen neemt een derde van de klas in. Het duurt even voordat iedereen een plekje gevonden heeft en de leerkracht met haar les kan beginnen. Zij begint met te praten over de afgelopen stage. Wat hebben we voor haar vak gedaan? Is dat goed gelukt? Enz. Dan begint ze echt met de les. Een stuk theorie over het beeldaspect textuur.

Wanneer de theorie gezien is moeten we in onze beeldmap, de jaartaak die we straks moeten afgeven, een afbeelding zoeken waar we textuur in zien en deze in detail proberen na te maken. We mogen een klein detail uit de afbeelding kiezen. Ik probeer het water dat wegspringt onder de wielen van een rijdende auto te tekenen. Het is nodig dat wij dit zelf proberen, zodat wij ontdekken wat er belangrijk is als je iets zo echt mogelijk wil natekenen en dit aan de kleuters zou kunnen uitleggen. We krijgen hier een heel uur de tijd voor.

We krijgen ook nog de uitleg over het museum dat we volgende week gaan bezoeken. We gaan naar het museum van schone kunsten in Antwerpen. Waar de gidsen ons zullen vertellen en laten zien hoe zij daar met kleine kinderen omgaan.

Vandaag zitten we in de minder drukke lunch shift, die van 11.45 tot 12.45. Maar nu moeten we ook nog een plek voor onze watergewenningsdoos vinden. Gelukkig lijkt de cafetaria verlaten en is er plaats genoeg.

Na de middag is het tijd voor lichamelijke opvoeding. Eerts krijgen we een uur theorie over schrijfmotoriek. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat kleuters hun potloden juist vastnemen, enkel hun pols gebruiken ipv hun hele arm, … daarna volgt er nog praktijkles. De leerkracht veranderd dan even in een kleuterleidster en wij worden kleuters. Ze doet met ons de schrijfdans. We liggen allemaal op de grond met onze ogen toe, terwijl er rustige muziek speelt. De juf zegt welk lichaamsdeel we mogen bewegen en dat doen we dan. Zo begint ze eerst met heel de arm, dan de onderdarm, de pols en de vingers. Begeleid door de muziek leren we de kriebelidongdiertjes kennen. Dit zijn fantasie diertjes. Kleine diertjes die er kunnen uitzien zoals je wilt, in alle vormen, kleuren, materialen,… we moeten ons voort bewegen zoals het kriebelidongdiertje dat wij zien.

Dan krijgen we allemaal een groot blad en 2 wasco’s. we nemen in elke hand een wasco, sluiten onze ogen en tekenen op de muziek wat we zien. Onze 2 handen bewegen symmetrisch, op het einde lijkt het alsof je in het midden een lijn zou kunnen trekken en dat zou een spiegelas kunnen zijn. wanneer we onze ogen open doen en naar ons kunstwerk kijken, moeten we van de juf op zoek naar kriebelidongdiertjes in onze tekening. Ik vind er 3. Over de lijntjes van de diertjes ga ik nog eens over, zodat ze goed zichtbaar zijn. Dan mogen we door de zaal lopen en elkaars werk bewonderen.

Dit was echt een leuke les.

Na de les geven we onze doos af. De leerkracht vertelt ons dat we hem morgen middag al terug mogen komen halen.

Na school ga ik nog even naar de stad. Mede studenten hadden gezegd dat er in de Hema interessante dingen te vinden waren. Ze hadden gelijk. Houten lettertjes, 99 in totaal, en letterstempels. Deze zijn heel goed om tijdens de eindstage te gebruiken. Dan sta ik bij de 5 jarigen en moeten we werken aan ontluikende geletterdheid. Deze letters zijn daar perfect voor. De kleuters kunnen hun naam stempelen of leggen met de blokjes. Ze kunnen boodschappen  die op een voorbeeldkaart staan namaken en zo zelf een brief schrijven. Enz.

Dit kost wel wat, maar het is zeker nuttig. De dingen die wij soms moeten kopen, je zou er versteld van staan. studeren voor kleuterleidster is duur!

Hierna ga ik naar huis. Nu doe ik even niets voor school. De volgende jaartaken zijn pas tegen dinsdag.

Woensdag 16 april
Vandaag moest ik weer maar om half 10 op school zijn. Toch leuk dat we soms even langer kunnen slapen.

De eerste les: opvoedkunde. Alé ja, normaal gezien, maar deze leerkracht geeft ook een aantal lessen Nederlands en vandaag was dus weer zo’n les. Vandaag hebben we het over ontluikende geletterdheid. Met andere woorden, hoe wij kleuters beginnend leren omgaan met letters en woorden, lezen en schrijven. Het is best wel een leuke les. Vandaag zien we dingen die je kunt doen in de verschillende hoeken van de klas. Een telefoonboek in de huishoudhoek bijvoorbeeld. Ook allerlei spelletjes om letters te leren herkennen komen aan bod.

De 3 lesuren duren wel lang. We zijn het niet meer gewoon om zelf les te krijgen. Het is net vakantie en stage geweest, waar wij de juf waren. Dit is duidelijk te merken. Onze aandacht is vlug weg, er wordt veel gepraat en in boeken gerommeld op zoek naar iets anders om te doen.

Eindelijk is het dan pauze. Maar vandaag vallen we in de drukke lunch shift. Op onze school zijn er 2 uren waarin de studenten een uur pauze hebben om te eten. De eerste pauze is van 11.45 tot 12.45 en de tweede van 12.45 tot 13.45. De meeste studenten hebben pauze in de tweede shift. Wij vandaag dus ook. Heel de cafetaria zat overvol. Geen lege stoel meer te zien. Gelukkig zijn er aan de overkant nog genoeg cafés waar ze ook eten verkopen.

Helemaal stinkend naar de rook - het nadeel van het café - beginnen we aan de les SCE (Socio-cultureel engagement). Vandaag mogen we zelf een kleuters bedenken en opschrijven hoe hij in verschillende situaties zou reageren, zijn achtergrond,… zo krijgen we een klas vol fictieve kleuters. Voor deze klas moeten we in groepjes dan een heel thema uitwerken. We moeten ervoor zorgen dat iedereen zich goed kan voelen in de klas en zorgen dat er voldoende diversiteit is. Ik werk samen met een groepje het thema muziek uit. Niet gemakkelijk als je weet dat in onze fictieve klas zowel een dove kleuter als een kleuter die piano kan spelen zat.

Na de les moet ik meteen naar huis om mijn danskleren te gaan halen. Om kwart voor 5 begint die les al. Op dit moment kan ik zeker geen les missen want volgende week is het optreden. Elk jaar geeft danstudio Marlynes een optreden voor ouders en vrienden in de Stadsschouwburg van Mechelen. Dit jaar zijn de dansers van  Funk-jazz 2 slaven. Vandaag moeten we onze kleren laten zien en onze dans afwerken. De kleine foutjes moeten er nog uit gehaald worden. Voordat we echter beginnen wordt er ons meegedeeld dat er een extra repetitie zal zijn op zaterdag en misschien zelf een extra voorstelling omdat de andere al uitverkocht zijn. Dit is echt wel last minute. Ik had die tijd al gepland om nog aan jaartaken voor school te werken. Maar ja, we zullen wel zien.

Onze dans zit er al goed in. In de spiegel zie ik hoe mooi onze dans geworden is. De kleren maken het nog extra mooi. Ik kan al niet wachten tot we de dvd hebben van het optreden zodat ik het totale effect kan zien.

Na de dansles moet ik weer vlug naar huis. Morgen worden er 2 jaartaken verwacht. Een beeldmap, waarin we kunstwerken bespreken over een bepaald antwoord en een watergewenningsdoos vol met spullen om met kleuters te gaan zwemmen. De doos is al af, maar aan de beeldmap moet ik nog heel veel doen. Ik ben niet de enige. Op MSN zie ik nog studenten uit mijn klas, net als ik, aan het werken tot laat in de nacht. Om half 3 ’s morgens ben ik eindelijk klaar. Morgen zal een lange dag worden. Studeren voor kleuterleidster is echt niet te onderschatten.

Dinsdag 15 april
Hé hé, toch een beetje kunnen uitslapen. De lessen begonnen pas om half 10 en ik woon maar 2 minuten van de school af.

De eerste les is CAV. Hier moet ik de taak afgeven waar ik gisteren nog zo hard aan gewerkt heb. Na het afgeven van de taak mochten we nog enkele vragen stellen over de presentatie die we volgende week moeten geven. Dan is de les al afgelopen. We hebben alle leerstof voor dit jaar al gezien. Heel de maand mei hebben we namelijk stage en in juni zijn het al examens. Dit zijn onze laatste weken op de schoolbanken, voor dit jaar tenminste.

Om kwart voor 11 begint onze volgende les, SCE. In dit vak leer je vooral om te gaan met de diversiteit in je klas. Het is wel een leuke les waarin we voorbeelden bespreken van studenten uit de vorige jaren.

Na de middag stond er nog een les wiskunde op het programma. Ook voor dit vak hebben we alle leerstof al gezien. Deze les zitten we in het computerlokaal waar we op het Internet kleutersite’s testen tegen onze theorie. We spelen de spelletjes die voor de kleuters bedoeld zijn en proberen te ontdekken of ze nuttig, interessant en haalbaar zijn voor de kleuters. Misschien kunnen we een van deze site’s nog gebruiken in de klas. Bij de 5-jarigen bijvoorbeeld, die al op de computer leren werken.

 

Na deze les is het tijd om naar huis te gaan. Maar dat betekent niet dat het tijd is om te ontspannen. Donderdag moet er namelijk weer 2 jaartaken afgegeven worden waar ik nog een werk aan heb en nu de stage afgelopen is staat heel het huis vol met het materiaal dat ik uit de stageklas terug heb meegebracht. Dit moet nog allemaal opgeruimd worden. Wat een rommel!

Een kleuterleidster in spé heeft ook geen 5 minuten rust. Zeker niet als ze haar werk goed wil doen.

Maandag 14 april
Om half 7 opstaan is toch veel te vroeg voor mij. Ik ben eerder een nachtmens, maar met stage kun je niet anders. Vlug nog wat eten en dan vertrekken richting Victor Van de Walle.

Ik moet op tijd op school zijn om al het materiaal klaar te zetten en te zien of alles klaar is voor de kleuters komen.

Om 8.25 gaat de bel. Het is tijd om de kleuters van de speelplaats te gaan halen en aan onze dag te beginnen. We beginnen met een half uur vrij spel in de klas. De kleuters mogen met alles in de klas spelen en ik speel met hen mee. Opruimen kunnen deze kleuters al goed. Op een paar minuten staat alles op zijn plaats.

Het kringmoment in deze klas vind ik heel leuk. Eerst kijk ik welke kleuters er allemaal zijn en dat doen we op een leuke manier. Elke kleuter heeft een knuffel, die ik ’s morgens op de banken leg. We hebben een luchtballon aan het plafond hangen die ik naar beneden kan halen. Wanneer ik de naam van de kleuters afroep, hangen zij hun knuffel aan de mand. De knuffels van de kleuters die afwezig zijn worden in de mand gelegd en dan stijgt onze luchtballon in de lucht. Zo vliegen we samen nieuwe avonturen tegemoet.

Nadien beginnen we aan de activiteiten. Ik vind het prachtig wanneer ik het gezicht van de kleuters zien als ze iets nieuws ontdekken. Hun gezicht licht helemaal op en hun ogen stralen. Als je hen dan achteraf die nieuwe kennis ziet toepassen geeft je dat toch echt een goed gevoel.

Ook de spiegelkader maken vonden ze enorm leuk om de maken. Deze kleuters knutselen enorm graag. Het worden echte kunstwerken die een beetje op mozaïek lijken. Ik ben enorm trots op hen.

Na een kleine attentie voor de juf van de klas - het was mijn laatste dag in deze klas - en al mijn materiaal terug bij elkaar gezocht te hebben, vertrek ik hals over kop naar de Hogeschool. Daar is namelijk om 4 uur een reflectie over de stage, waarop iedereen aanwezig moet zijn. Tijdens deze reflectie hoor je de verhalen van de andere studenten. Je hoort elkaars problemen en successen en je geeft elkaar tips.

Wanneer deze reflectie eindigt om 6 uur moet ik weer naar huis om nog voor school te werken. Morgen moeten we een jaaropdracht afgeven. Deze zijn heel belangrijk en staan op veel punten. Tegen morgen moet ik een portfolio maken voor cav. Hierin gaat het vooral over communicatie, lichaamstaal, mimiek, enz. Ik moet nog 2 hoofdstukken schrijven. Gelukkig ging het redelijk vlug vooruit. Ik moest het nog een aantal keren nalezen op spellingsfouten. Spelling is niet mijn sterkste punt en er worden punten afgetrokken bij elke fout. Wat wel normaal is, je studeert tenslotte wel voor leerkracht.

Zondag 13 april
Vandaag moest ik redelijk vroeg opstaan, wat niet van mijn gewoonte is op een zondag. Ik moest voor een opdracht voor school een poppentheater bijwonen. Ik had samen met mijn een vriendin van mij gereserveerd in het poppentheater ’t Bengeltje.

Om 10 uur kwamen we aan in Antwerpen Centraal, vanwaar we nog een zoektocht moesten beginnen naar het poppentheater dat in de Hoogstraat ligt. Gelukkig staat er op de site een plannetje. We hebben het redelijk vlug gevonden.

Om 11 uur begon de voorstelling dan. Omringt door kleuters tussen 4 en 6 jaar en hun ouders hebben we genoten van een echt prachtige voorstelling.

Het is net alsof je binnenstapt in een andere wereld. Als je binnenkomt in het gebouw moet je een trap af gaan. De zaal bevindt zich namelijk in een soort van kelder die prachtig versierd is. Het voelt aan alsof je in een paddestoel zit. Het plafond hangt vol met kerstlichtjes, zodat het nooit helemaal donker is in de zaal en het lijkt alsof je onder de sterren zit.

Het verhaal zelf is ook echt prachtig geschreven. Er zitten leuke dingen in voor jong en oud. Je kon echt zien hoe leuk de kinderen het vonden en ook wij leefden helemaal met de personages mee. Na de pauze mochten we zelfs mee zingen en muziek maken. Een leuke en noodzakelijke afwisseling voor kleuters.

Ik vond het echt de moeite waard en ik ga zeker nog eens terug. Met of zonder opdracht voor school.

Toen ik terug thuis kwam, was het tijd om nog voor school te werken. Ik moet morgen namelijk een dag stage inhalen in de Victor Van de Walle school te Mechelen.

Als eerste moest ik de agenda opstellen. Dat is niet zo gemakkelijk als het lijkt. Als eerste moet je zien dat er voldoende tijd is om met de kleuters naar toilet te gaan, koeken eten, jassen aan en uit doen, enz. dan moet je zien dat je al je activiteiten in de dag kan plannen. Bij elke activiteit moet je dan ook een hoofddoel zetten dat je wilt bereiken met de kleuters.

Die agenda moest ik dan naar mijn begeleidende docent doorsturen, zodat zij exact weet wat ik allemaal van plan ben. Maar dan begint pas het echte werk.

Elke activiteit die ik samen met de kleuters doe, moet ik helemaal uitschrijven. Bladeren vol met welk materiaal je nodig hebt, hoe je dat gaat klaarzetten, wat de kleuters al kunnen en weten, welke vragen je gaat stellen aan de kleuters, welke afspraken je met hen maakt, welke dingen die je gaat voordoen en welke doelen je met die activiteit allemaal wil bereiken.

Hier doe ik echt uren over. Wanneer dat dan eindelijk klaar is moet ik nog al het materiaal bij elkaar gaan zoeken. Morgen ga ik met de kleuters werken rond materiaal dat spiegelt, maar geen spiegel is. Zoals een pot, een lepel, een cd,… we gaan ook met stukjes gescheurd papier een kader maken voor een spiegel. De stukjes papier hebben de kleuters vorige week zelf al gescheurd, maar ik moet het zilverpapier nog op de witte bladeren plakken waar de stukjes op gekleefd moeten worden. Het resultaat zal wel mooi zijn, maar het is toch veel werk.

Pas tegen half 12 kan ik eindelijk mijn bed opzoeken. Het zal morgen weer veel te vroeg dag zijn.