De Hendrik Kuijpersstraat krijgt een volledige heraanleg. Daarbij kiest het stadsbestuur duidelijk voor meer leefbaarheid, meer verkeersveiligheid en volwaardige fietspaden. Het plan werd vandaag op de gemeenteraad goedgekeurd.  

Het nieuwe ontwerp voorziet een volledig nieuwe bovenbouw van gevel tot gevel. Langs beide zijden wordt een voetpad in grijze betonklinkers met een breedte van 150 cm, enkelrijrichtingfietspad met een breedte van 165 cm, parkeerstrook in kasseien van 200 cm breed en in het midden een rijbaan van 4 m breed in asfalt (gootblokken inclusief) aangelegd.

In de parkeerstrook zal er afwisselend een plantvak worden voorzien al dan niet in combinatie met een fietsenstalling. Het aantal parkeerplaatsen zal verhoogd worden van 32 plaatsen naar 38 plaatsen. Eveneens is voorzien dat er voor de garages door de eigenaar geparkeerd kan worden. Bij vorige ontwerpen van andere straten werd enkel de ruimte vrij gelaten voor de garage nodig om in en uit te rijden, dit is 4 m. Dit betekent dat op het openbaar domein 4 m weggenomen wordt waar niemand kan staan. Daar niet iedereen met een garage ook effectief zijn auto binnen plaatst en daar er misschien bewoners zijn met twee wagens, werd er gekozen om de vrije ruimte te vergroten naar 6 m (afmeting parkeerplaats). Dit zijn nog eens negen extra plaatsen.

Verder is een publieke stallingsmogelijkheid voor fietsen (24 stuks) voorzien. In de ondergrond zijn enorm veel nutsleidingen aanwezig met een aanzienlijke diameter. In de plantvakken zal er waarschijnlijk geopteerd worden voor een heester. Dit wordt nog onderzocht.

De bestaande openbare verlichting (gevelarmaturen) zal eveneens vernieuwd worden door gevelarmaturen. In de straat (vanaf woningen tot Septestraat) komt langs beide zijde een fietssuggestiestrook, aangebracht door een markering van sergeantstrepen en fietssymbool.

Enkelrichting voor de auto's

De Hendrik Kuijpersstraat zal in de toekomst enkelrichting worden voor de auto's, in de richting van de Septestraat. Schepen Steve D'Hulster (sp.a): "Dat was geen makkelijke beslissing, maar als we voldoende plaats willen voorzien voor fietsers, parkeerplaatsen en groen dan was er geen andere keuze".