Het openbaar vervoer heeft de voorbije jaren enkele rake klappen gekregen. De besparingen die de verschillende regeringen opleggen laten zich voelen in de stijgende ticketprijzen en het dalend aanbod. Ook de stedelijke bijdrage in jaarabonnementen van De Lijn werd door het huidig bestuur geschrapt. Klap op de vuurpijl is de aankondiging van Minister Galant dat de nieuwe beheersovereenkomst van de NMBS zal voorzien in prijsstijgingen, het afschaffen van verscheidene loketten en het vervangen van een aantal treinen door bussen. Beslissingen waartegen sp.a en de Jongsocialisten uit de regio meermaals hebben geprotesteerd met acties en concrete voorstellen. Meer dan ooit is er nood aan sterk openbaar vervoer als duurzaam en efficiënt alternatief voor de ellenlange autofiles.

“Wij waren dan ook aangenaam verrast toen we in een persmededeling konden vernemen dat NVA-Ronse voor een andere koers pleit en nu ook vraagt om te investeren in het openbaar vervoer” zegt gemeenteraadslid Björn Bordon. "We hopen dat het NVA en de meerderheid menens is en we gezamenlijk een krachtig signaal kunnen geven. Sp.a reikt dan ook de hand uit naar de meerderheid en roept op tot een breed overleg over de grenzen van meerderheid en oppositie heen en met alle relevante actoren zoals de Provincie Oost-Vlaanderen, TreinTramBus en natuurlijk ook de NMBS zelf. Ook gebruikers zouden de mogelijkheid moeten krijgen om hierover mee aan tafel te schuiven."
Hamvraag blijft natuurlijk of het lokaal bestuur bereid is om ook zelf financieel bij te dragen tot een betere ontsluiting van onze stad.
Wij kijken reeds uit naar de reactie van het bestuur en blijven steeds bereid om elk positief initiatief hieromtrent steunen.