Leuven is een creatieve hotspot. Om dat in de kijker te zetten en om samenwerking binnen de creatieve sector verder te stimuleren, openen 7 Leuvense makers in het kader van Leuven Mindgate van 12 tot en met 24 december een tijdelijke toonbank, genaamd YELLOW.

YELLOW, mee mogelijk gemaakt door Leuven Mindgate Creativity, is een initiatief van jonge ondernemers die graag tonen dat het ook anders mag. Zeven Leuvense makers van unieke producten en concepten nemen samen hun intrek in de pop-up store om de Leuvenaar te laten kennismaken met hun werk: koffiebranderij MOK, buurtcafé Bar Stan, Antoine met zijn artisanale zoetigheden, de exclusieve producten van Lechaperon Unlimited, de duurzame en hippe mode van HarvestClub, ontwerper Bram Kerkhofs en textielontwerpster Lotte Martens.  

YELLOW heeft de ambitie uit te groeien tot een Leuvens platform voor jonge ontwerpers en makers van kunst, design, prints, fashion, fijnproeverij of ecologische spitsvondigheden. Een platform waar ideeën voor een innovatieve samenwerking tussen creatieven, kunstenaars, wetenschappers of ondernemers kunnen rijpen.

Heel wat nieuwsgierige Leuvenaars en toeristen vonden hun weg naar het YELLOW event tijdens het openingsweekend.
“De reacties waren opvallend positief. Het kwalitatieve en diverse aanbod van producten, de gezellige sfeer, de aanwezigheid van een drankje, .... hebben hier allemaal toe bijgedragen”, vertelt Vicky Janssen, een van de initiatiefnemers.
Ook schepen Ridouani is heel tevreden. “De kracht van YELLOW zit ‘m in de kruisbestuiving tussen talenten en vakgebieden. Met Leuven Mindgate gaan we dit soort initiatieven nog meer ondersteunen. Ik wil ruimte creëren voor initiatief en doeners vooruithelpen. Ook wie buiten de lijntjes kleurt.”