De Belgische transportsector blijft kampen met misbruiken en sociale dumping. De sectorfederatie eist strengere controles. Vandaag dient sp.a alvast een voorstel tot resolutie in.

De sociale oorlog in de transportsector barstte pas echt uit in 2004. Toen werden tien nieuwe landen lid van de Europese Unie. Sindsdien snoepen Oostbloktruckers steeds meer werk af van hun duurdere Belgische collega's. Die slaan op hun beurt terug met illegale postbusfirma's, vaak slechts een naamplaatje op een postbus in Oost-Europa, waardoor ze plaatselijk personeel aan de lokale goedkope arbeidsvoorwaarden kunnen tewerkstellen in België. De Belgische Transportarbeidersbond (BTB) trok vorig jaar zelf naar Slowakije. "We hebben daar 26 Belgische postbusbedrijven ontmaskerd. De meesten doen nog steeds ongestoord hun ding", zegt Frank Moreels van BTB.

Ook sp.a- mobiliteitsspecialist David Geerts ziet de problemen: "Vorig jaar besliste de Europese Commissie dat bedrijven met een filiaal in Oost-Europa moeten bewijzen dat ze ter plaatse activiteiten uitvoeren. In praktijk is er echter nauwelijks controle." Geerts en sp.a-parlementslid Hans Bonte eisen dat de federale overheid nu zélf maatregelen neemt om het misbruik aan banden te leggen. In een voorstel tot resolutie, dat vandaag wordt ingediend, pleiten ze onder andere voor de hoofdelijke aansprakelijkheid voor lonen. "Als Belgische bedrijven in zee gaan met dubieuze onderaannemers, moeten zij aansprakelijk kunnen gesteld worden voor de arbeidsvoorwaarden van het personeel", aldus de politici.

DM 21/06/2012 Ann De Boeck