In Leuven zijn ondertussen al een twintigtal decibelmeters geïnstalleerd in horecazaken. De veelbesproken geluidsmeters zullen uiteindelijk in zo'n 75 zaken registreren of de uitbater zich houdt aan de opgelegde normen. Om de aanpassing naar het nieuwe systeem vlot te laten verlopen, lanceert vzw Oude Markt binnenkort een sensibiliseringscampagne over gehoorschade.

De stad Leuven zit volop in de uitvoeringsfase van de zogenaamde decibelmeter. Aanvankelijk werd de geluidsmeter, een project van schepen Mohamed Ridouani (sp.a), verguisd maar ondertussen is de storm gaan liggen. "Dat klopt", laat schepen Ridouani optekenen. "Er is ondertussen sprake van een goede communicatie tussen alle betrokken partijen. De plooien zijn allemaal gladgestreken en de meeste horecazaken die in aanmerking komen voor een online geluidsmeter zijn volledig mee in het verhaal."

'De Barcode'

Ook vzw Oude Markt heeft het eerder negatieve verhaal ondertussen omgekeerd in een positief verhaal. Meer zelfs, vanuit de cafés kwam er naar aanleiding van de discussie over de decibelmeters het idee om een brede sensibiliseringscampagne te lanceren. "Onder de noemer 'De Barcode' willen we verschillende thema's aan bod laten komen", zegt Evert Thys van vzw Oude Markt. "We gaan heel breed. Geen alcohol onder 16 jaar, de drugsproblematiek, geweld en natuurlijk ook gehoorschade. Met dat thema trappen we 'De Barcode' af op 13 februari. Om de vier maanden willen we een ander thema lanceren. De cafébazen willen hun verantwoordelijkheid nemen naar hun klanten toe. En dat doen we niet met het belerende vingertje maar wel met heel sterke hippe campagne met sterke grafische beelden."

Veel steun

De campagne van vzw Oude Markt bleef overigens niet onopgemerkt. Verschillende partners -waaronder de stad Leuven, de politie en AB InBev- steunen 'De Barcode'. Ook Ho.Re.Ca Leuven stapt graag mee in het verhaal. "Horeca Leuven heeft op haar vergadering vorige week beslist om dit belangrijke initiatief mee te ondersteunen", aldus voorzitter Danny Justens op de nieuwjaarsreceptie van Ho.Re.Ca Leuven.

"De campagne krijgt steun van onder meer de stad Leuven, de KU Leuven, UC Leuven-Limburg en uiteraard de VZW Oude Markt en Horeca Leuven. Ook Horeca Vlaanderen wil zich engageren. We hopen na de steun van AB InBev ook de hele Belgische brouwerijgemeenschap mee te krijgen in dit sterke verhaal. Dit wordt een project dat ongetwijfeld weerklank zal krijgen over heel het horecalandschap. En Leuven zal eens te meer de bakermat zijn."

BART MERTENS

 

© 2015 De Persgroep Publishing (Het Laatste Nieuws)