Heel wat Leuvenaars en bezoekers trokken zondag 30 augustus 2015 naar het verkeersvrije centrum van de stad voor de zevende editie van Leuven Autovrij. Leuven Autovrij is een initiatief van de Stad Leuven dat, met ondersteuning van Mobiel 21 vzw, georganiseerd wordt om de inwoners van Leuven warm te maken voor een autoluwe binnenstad.

Tussen 10.00 uur en 18.00 uur was de binnenstad verkeersvrij voor meer dan zeventig activiteiten! Zo konden gezinnen zorgeloos picknicken op het Rector De Somerplein. Leuven Klimaatneutraal toverde dit drukke verkeershart om tot een gezellige picknickweide. Er werden nieuwe bomen geplant en kennis gemaakt met nieuwe sporten, zoals Flowball. In de pop-up bibliotheek vonden enthousiaste lezers de nodige lectuur om het vakantiegevoel compleet te maken.

Museum M zette haar deuren weer wagenwijd open en ook de toren van de universiteitsbibliotheek kon je gratis beklimmen, met als beloning een panoramisch stadsbeeld. Creatievelingen konden met reuzeborstels de oude kunst der Chinese waterkalligrafie beoefenen.
Wie de resultaten van zijn fitheidstest op de Bondgenotenlaan te min vond, kon meteen zijn conditie verbeteren op de stepperbike of skaten, skeeleren en dansen om wat calorieën te verbranden. Deelnemen aan één van de vele (muzikale) wandelingen of fietstochten behoorde ook tot de mogelijkheden om daarnaast de stad beter te leren kennen.

Bij lokale fietsenhandelaars konden geïnteresseerden (elektrische) fietsen testen, maar ook tweedehands fietsen konden op de kop getikt worden. Brocante liefhebbers haalden hun hart op aan de vele kraampjes. In bijna elke buurt was er wel een feest waar bewoners vrolijk hun tafels op straat zetten en gezellig bijbabbelden.

Schepen van Leefmilieu Mohamed Ridouani is tevreden: “De sfeer in de binnenstad was enorm positief en gezellig. Vandaag kregen we een geslaagd voorsmaakje van hoe de stad er in de toekomst zal uitzien. We blijven stapsgewijs verder werken aan het autoluw maken van onze binnenstad. Het grote aantal mensen op Leuven Autovrij geeft aan dat er een draagvlak is voor een stad met meer ruimte voor fietsers en voetgangers, rust, ontspanning en ontmoetingen. “