Rijden en alcohol gaat niet samen. Om leerlingen uit de laatste graad van het secundair onderwijs te wijzen op de risico’s en de gevolgen van alcohol in het verkeer lanceert ‘Roesrijden… Weg van alcohol’. Een vierhonderdtal leerlingen uit zeven Leuvense scholen namen alvast deel.

“We zien jonge chauffeurs te vaak opduiken in de ongevallenstatistieken”, zegt schepen van Onderwijs Mohamed Ridouani. “Een gebrek aan rij-ervaring, jeugdige overmoed, feestjes met te veel alcohol… De gevolgen kunnen verschrikkelijk zijn. Daarom willen we werk maken van sensibilisering, net voordat deze jongeren hun rijbewijs halen, zodat ze als verantwoordelijke chauffeurs de baan opgaan.”

Interactieve workshops 

‘Roesrijden… Weg van alcohol’ begon  met een sfeervolle ontvangst met DJ Ig’nite, dancemuziek, beats en lights, een (alcoholvrij) drankje… Kortom, de ingrediënten voor een feestelijke stemming. Plots dempte de muziek. Een stukje film toonde een avondje uit dat eindigde in een ongeval. Dan volgde de theatervoorstelling ‘Resolution’ van KC Vlaams Fruit, die het relaas brengt van een vader die zijn 18-jarige dochter verloor in een verkeersongeval, veroorzaakt door een dronken chauffeur. Na deze beklijvende voorstelling kregen de leerlingen het vervolg van het filmpje te zien, door de ogen van de veroorzaker na de crash.

De workshop eindigde met een korte nabespreking in kleinere groepen, waarbij de leerlingen stilstonden bij hun eigen gedrag en risico’s in het verkeer, de gevolgen van een verkeersongeval en hoe dit te voorkomen.

Ook voor leerkrachten werkte de preventiedienst een workshop uit, samen met vzw Rondpunt. Aan de hand van een getuigenis van een jongen die ernstig gewond geraakte bij een motorongeval, leerden de leerkrachten om het thema bespreekbaar te maken in de klas en hoe een getuigenis van een betrokkene een zinvolle aanpak kan zijn om jongeren te confronteren met de gevolgen van een ongeval.

Breed aanbod verkeersveiligheid

De preventiedienst van de stad Leuven organiseert al langer een educatief aanbod over verkeersveiligheid. Voor de lagere scholen is er het gekende BOBBI-project, waarbij kinderen leren hoe ze zich veilig in het verkeer kunnen verplaatsen, en de vierdejaars van het secundair onderwijs kunnen sinds een aantal jaren naar de Mobibus van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. Jongeren maken er op een interactieve manier kennis met de risico’s in het verkeer.

De preventiedienst breidde dit jaar ook haar aanbod voor de eerste graad van het secundair onderwijs uit met drie workshops: velovaardig, fietsfabriek en fietsquiz. Jongeren gaan op die leeftijd vaak voor het eerst alleen naar met de fiets op pad.  De ideale leeftijd dus om aan fietsvaardigheid te werken.