Afgelopen weekend voerde ik samen met zij-kant, VIVA-SVV en de Beweging tegen Geweld – vzw Zijn actie op de trouwbeurs in Brugge om zo veel mogelijk jongvolwassenen te kunnen bereiken bij het sensibiliseren rond relatiekwaliteit.

Wat als je partner je sms’jes leest? Is het oké om de ander altijd de schuld te geven bij een ruzie? Zit een relatie nog goed als je belangrijke dingen begint te verzwijgen?

Een goede liefdesrelatie opbouwen is niet eenvoudig. Zeker in jonge relaties is het nog zoeken naar het juiste evenwicht tussen geven en nemen, tussen altijd toegeven en voor jezelf opkomen. Voor ‘Liefde is (niet)’ laten we mensen stellingen innemen over wat liefde wel of niet is en zetten we hen aan het denken over relaties. De campagne richt zich tot jongvolwassenen omdat zij een risicogroep zijn bij partnergeweld en omdat zij het probleem ook drastisch lijken te onderschatten. Veel vormen van geweld zoals schelden, vernederen, manipuleren, controleren, emotionele chantage, grensoverschrijdend gedrag… beschouwen jongvolwassenen niet als abnormaal.

Dat blijkt ook uit de cijfers. Volgens nieuw opgevraagde politiestatistieken (2014), waarbij we polsten naar de leeftijd van de geweldplegers, zijn de meeste verdachten bij feiten van partnergeweld tussen 18 en 35 jaar, met uitzondering van de feiten over psychisch geweld. Dat doet vermoeden dat jongvolwassenen deze feiten als minder ernstig beschouwen. Partnergeweld staat in hun ogen vaak gelijk aan blauwe plekken, terwijl geweld ook veel subtielere en minder fysieke vormen kan aannemen. Als je weet dat een slachtoffer partnergeweld pas aankaart na gemiddeld 35 incidenten en dat de aangiftebereidheid bij de politie slechts 3,3 procent bedraagt, dan is het duidelijk dat het geweld al vergevorderd is wanneer het geregistreerd wordt.

Samen met zij-kant, VIVA-SVV en de Beweging tegen Geweld – vzw Zijn willen we ingrijpen voor het te laat is. Met deze liefdescampagne ondersteunen we jongvolwassenen om hun relatie gezond te houden. In oktober en november voeren we actie met een interactieve stand. Voorbijgangers kunnen hun bedenkingen over liefde met post-its op een levensgroot engel- of duivelpaneel kleven. De figuurtjes werden getekend door Eva Mouton.

De stand werd verder uitgerust met een photo booth, waarin mensen hun meningen over liefde kunnen laten vereeuwigen. Deelnemers kregen hun foto meteen mee naar huis, maar kunnen ze ook online delen via de campagne-Facebookpagina ‘Stop partnergeweld’ en de Twitter-hashtag #stoppartnergeweld. Tot slot kregen voorbijgangers ook een informatieve flyer mee met do’s en don’ts voor een kwaliteitsvolle liefdesrelatie. Centraal in de flyer staat een relatietest, die speciaal werd ontwikkeld voor de campagne. Ook de hulpverleningsopties worden toegelicht.