Vanaf 1 januari 2017 treedt een nieuwe Vlarema-regeling in werking. Het krediet van 7,50 euro dat elke Ieperling krijgt om te gebruiken in het groen- en containerpark, zal niet meer gebruikt mogen worden voor de betaling van ‘grof vuil’. In ruil wordt er een kleine korting gegeven voor het binnenbrengen van bouwafval en hout. Beide dalen van 0,05 euro/kg naar 0,04 euro/kg. Ook tuinafval brengen wordt goedkoper nl. in plaats van 0,05 euro zullen we nu 0,025 euro/kg betalen. Het tegoed op onze kredietkaart zal dus minder snel dalen.

Goed nieuws?! Helaas, neen. Integendeel zelfs, het is een knap staaltje oogverblinding. Vandaag gebruikt immers slechts één op de twee Ieperlingen zijn/haar kaart. Wie hem gebruikt moet zo goed als nooit zijn krediet aanvullen. We zullen dus met zijn allen wat meer geld overhouden op onze kaart, maar dat geld kunnen de meesten onder ons niet benutten. De stad van haar kant zal jaarlijks - naar schatting - 28 775 euro extra binnenrijven aan inkomsten uit grof vuil.

Vele jaren geleden werd bij de invoering van de Diftar regeling de ‘huisvuiltaks’ in Ieper afgeschaft, maar onmiddellijk weer ingevoerd door hem ‘algemene gemeentebelasting’ te noemen. De pil werd ietwat verzacht met de invoering van het gratis krediet van 7,5 euro per persoon voor het groen- en containerpark. Nu blijkt dus dat we gewoon twee keer betalen voor hetzelfde.

Philip Bolle riep de stad op om deze operatie budgetneutraal te maken voor de Ieperling door het voorstel van sp.a om het brengen van groenafval naar het groenpark kosteloos te maken.

sp.a wijst hierbij naar de directie van IVVO die zelf vragende partij is om een extra aanvoer van groenafval te krijgen. Dit zou, zo stelt de nota letterlijk ‘de werking van de composteringsinstallatie ten goede komen’. In mensentaal, de winst verhogen. Aangezien de gemeente hierin vennoot is, zou dit op termijn ook de stad zelf ten goede komen. Bolle merkte op dat onze buren uit Heuvelland het goeie voorbeeld geven en vanaf 2017 het brengen van groenafval naar het groenpark gratis maken. En dat voor een gemeente die elk jaar opnieuw moet vechten om de eindjes aan elkaar te knopen.

Wij blijven er bij dat het absurd en surreëel is dat we moeten betalen voor de brandstof die we eigenhandig naar de fabriek brengen.