Maar het is jammer dat men bij de heraanleg vooral heeft gekeken naar welke verkeersgebruiker waar terecht kan. Terwijl de eigenlijke vraag had moeten zijn: wat is er nodig om van de Herentalsebaan opnieuw een levendige winkelstraat te maken?

Nog te vaak wordt daarbij gedacht aan de automobilist als de reddende engel: Als we maar genoeg auto’s hebben die door onze straat rijden, komt alles goed. Het is een verleidelijk en begrijpelijk uitgangspunt, want wie een auto heeft, heeft centen en een koffer om veel in te steken, toch? Maar het is een fout uitgangspunt, zeker bij een lokale winkelstraat als de Herentalsebaan. De eerste vraag die je je namelijk moet stellen is: wie zijn de potentiële klanten van de Herentalsebaan? En dat zijn in de eerste plaats de bewoners van Deurne (Zuid). De Herentalsebaan moet niet willen concurreren met “de shopping” in Wijnegem. De Herentalsebaan moet er net voor zorgen dat de inwoners van Deurne niet de auto moeten nemen en naar Wijnegem rijden voor een paar nieuwe schoenen. Die inwoners zijn met velen en bewegen zich in hun eigen buurt vaak te voet en met de fiets. Uit onderzoek blijkt dat automobilisten, als ze komen, misschien iets meer besteden per aankoop, maar fietsers en voetgangers komen vaker langs en besteden bijna evenveel. Eigenlijk zijn ze nog interessanter dan automobilisten, omdat ze vaker impulsief iets aankopen terwijl ze onderweg zijn, ook eens een winkel ontdekken die ze nog niet kenden, en voor die nabijheid met plezier de auto laten staan. In het Nederlandse Den Haag bijvoorbeeld, waar de auto minder plaats kreeg, is de omzet van de winkels na de heraanleg toegenomen.

Wil de Herentalsebaan opnieuw floreren en de strijd kunnen winnen met de verkoop via internet – waar quasi alle winkels het moeilijk mee hebben - dan moet het voor de bewoners van Deurne Zuid gemakkelijker zijn om even naar he Herentalsebaan te gaan dan iets via internet te bestellen en dat ergens moeten afhalen. Dat betekent niet: zorgen dat auto’s zo veel mogelijk vrij baan krijgen, maar net: resoluut gaan voor een winkelstraat gericht op voetgangers, fietsers en plaatselijk verkeer, waar het fijn en stressvrij winkelen is. Je zou zelfs kunnen betogen dat “de shopping” in Wijnegem niet aantrekkelijk is omwille van haar parkeerplaatsen, maar omwille van het feit dat het er veilig is, stil, en je er met een gerust hart kan rondlopen. Dat senioren en kinderen er niet vallen over losliggende tegels en schrikken van langsscheurende auto’s. Wat we dus nodig hebben is dus een veilige winkelstraat, met een fijne sfeer en beleving.

De leuze “hoe meer auto’s er door onze straat rijden, hoe beter, klopt dus niet”. Klanten die klagen over het gebrek aan parkeerplaatsen zijn geen goede graadmeter voor wat de Herentalsebaan nodig heeft. Die heeft net nood aan minder doorgaand verkeer, meer fietsers en voetgangers en winkels op maat van de bewoners. Als men vervolgens die aantrekkelijkheid nog allemaal samen uitdraagt in een goeie campagne, is succes gegarandeerd.

Tom Meeuws

Voorzitter sp.a Antwerpen