De Turnhoutsebaan in Borgerhout. Er is al veel over gezegd en geschreven maar zelden klinkt het positief. Vraag aan de doorsnee voorbijganger waarmee hij/zij de Turnhoutsebaan associeert, en de kans is groot dat hij/zij zal zeggen: veel te druk verkeer. Zelfs de buschauffeurs van De Lijn rijden met een klein hartje over deze invalsweg. Terecht? Ja zeker. Maar iets waar we ons bij moeten neerleggen? Dat nooit.

Voor wie Borgerhout enkel van horen zeggen kent: de Turnhoutsebaan is de vroegere steenweg op Turnhout die Borgerhout in tweeën splijt. Een grand canyon van auto’s bussen en taxi’s. Een snelweg in een wijk waar meer dan 30 000 mensen wonen, tal van winkels zijn en heel wat kinderen en jongeren dagelijks naar school gaan. Voor wie op en rond de Turnhoutsebaan woont, is de baan niet alleen een drukke verkeersas, maar ook de plek waar je je brood koopt en naar de kapper gaat. De baan waar je de tram neemt naar de stad en die je kruist op weg naar het zwembad of het Krugerplein. Alleen riskeer je te vaak je leven als je de baan oversteekt.

Wat zou elk weldenkend en modern bestuur doen met zo’n gevaarlijke en drukke verkeersas dwars door een dichtbevolkte stadswijk? Juist. Zorgen dat het een autoluwe as wordt, waar trams, voetgangers en fietsers alle ruimte krijgen. Zorgen dat die beruchte Turnhoutsebaan een echte lokale winkelas wordt, waar de middenstand floreert en waar er bomen komen in plaats van auto’s. De Ramblas, de Meir, de Champs Elysées, voorbeelden genoeg.
 Niet zo ons bestuur. De metrostations onder de Turnhoutsebaan liggen er nog steeds ongebruikt bij. Tram 10 ging intussen ondergronds maar stopt hier niet meer. En is de Turnhoutsebaan onveilig voor fietsers? Dan moeten ze elders fietsen. Het doet ons denken aan vrouwen die zich maar beter moeten kleden als ze niet willen worden nagefloten.

Het is de wereld op z’n kop en blaming the victim. Wat we nodig hebben is niet minder voetgangers, trams en fietsers, maar veel meer. Alle gebruikers van het openbaar domein moeten in de stad leren rekening met elkaar te houden. Dus verban de fietser niet naar de zijstraten, maar geef ze fietspaden op de Turnhoutsebaan. Leer de automobilist dat fietsen hier ook hun plaats hebben en zorg dat de fietsers zo het voetpad niet onveilig maken. Maak van deze baan een zone 30 en weer het doorgaand verkeer dat via de Turnhoutsebaan toch alleen maar vast rijdt in de stationsbuurt. Creëer een park en ride aan de E313 waar mensen zo de tram of deelfiets op kunnen. En waar alle geshopte items kunnen worden geleverd. En zorg voor een stedelijk mobiliteitsbeleid dat duidelijke keuzes maakt. Vóór de voetgangers en de fietsers, vóór de veiligheid en de leefkwaliteit van iedereen die in deze stad woont.

“Het is beter dan niets,” zegt schepen Kennis over zijn fietsplan. Durf dromen, zeggen wij. Toon ambitie. Maak van de Turnhoutsebaan een echte boulevard die van aan de stadsrand en via het Astridplein aansluit op de Meir. Begin daar nu mee, met kleine en betaalbare ingrepen. En haal dat sluipverkeer weg uit de woonstraten. Behandel Borgerhout niet langer als het vagevuur van de stadschaos, maar als voorproefje van wat echte nieuwe stedelijkheid kan zijn.

Namens het Borgerhouts districtsbestuur
 Stephanie Van Houtven (sp.a) – districtsburgemeester
 Marij Preneel (Groen) – districtsschepen voor openbaar domein