Eind vorig jaar werden de plannen al bekendgemaakt. Er liggen drie mogelijke trajecten op tafel. Het eerste traject loopt over de vesten aan de westelijke kant, via de Brusselpoort naar het Rode Kruisplein, en zo naar Mechelen-Noord.

De tweede route gaat over de vesten aan de oostelijke kant, via de Veemarkt en Nekkerspoel, naar het Rode Kruisplein en zo verder richting Mechelen-Noord. Het derde traject loopt dwars door het stadscentrum. "Het is belangrijk te weten of er bij de bevolking een draagvlak bestaat", geeft schepen van Economie Caroline Gennez (sp.a) aan. "Het traject door het stadscentrum is het meest duurzame, maar ook meest gewaagde. Het is alleszins de bedoeling om te werken met sporen in de bedding en niet met bovengrondse leidingen die het stadsbeeld ontsieren", zegt Gennez. De tramlijn zou zo de industriezone in Mechelen-Noord kunnen bedienen.Bovendien zou de tram kunnen aansluiten op de geplande lightrail van Antwerpen over de Rupelstreek naar Mechelen.

"Liever tram dan bus"
De volgende dagen krijgt iedere Mechelaar een brochure in de bus waarop die zijn mening kenbaar kan maken. Afgaande op de reacties die we woensdag sprokkelden, zijn veelMechelaars voor het plan te vinden.

"Die tram zou een goede zaak zijn, zeker voor de industriezone Noord. Ik heb daar een tijdje gewerkt en met de bus was ik telkens pas om tien uur 's avonds thuis", zegt Monique Van Lierop.

"Ik herinner me nog dat er ooit een tram naar Heist-op-den-Berg reed", pikt Fientje Lettanie in. Ik vind de terugkeer van de tram in Mechelen helemaal geen slecht idee. Als ik in Antwerpen ben, neem ik ook liever de tram dan de bus. Ik vind de tram aangenamer en gemakkelijker", klinkt het.