"We stonden er zelf versteld van, maar liefst tachtig procent van de inwoners en bezoekers blijkt Mechelen te associëren met gastronomie." Dat zegt Gaston Maes, diensthoofd Toerisme Mechelen, bij de voorstelling van de vernieuwde cultuur- en horecagids Genieten in Mechelen.

De jongste jaren zit de horeca in Mechelen sterk in de lift. De Vismarkt is daar een schoolvoorbeeld van. Ook de verscheidenheid is enorm toegenomen, niet alleen qua keuken maar ook qua stijl. Enkele jaren geleden bijvoorbeeld viel er in Mechelen nog geen echt Marokkaans restaurant te bespeuren. Alleen 's avonds valt het leven in de brouwerij nog te veel stil.

"Een precieze evolutie van het aantal zaken kunnen we moeilijk schetsen, aangezien we over weinig gegevens van vroeger beschikken. Voor de gids Genieten in Mechelen hebben we alleszins zo'n 250 horecazaken aangeschreven. Daarbij zijn niet alleen de restaurants geteld, maar onder meer ook de hotels, snackbars en frietkramen", zegt Maaike Janssens, projectbeheerder Centrummanagement.

Op initiatief van schepen van Economie en Middenstand Caroline Gennez (sp.a) werkte ze samen met de dienst Economie aan de vernieuwde gids. "Opzet is dat we Mechelen niet alleen als cultuur- en historische stad willen promoten. Mechelen heeft ook heel wat te bieden qua ontspanning en genieten. De Franstalige benaming 'Plaisirs de Malines' dekt nog het best die lading", aldus de schepen.

"We willen hiermee ook een brug slaan naar de industrieterreinen die wat op eilandjes buiten de stad liggen, zodat de mensen die er werken ook de binnenstad leren kennen. In dat opzicht willen we ook in de rand, zoals aan de groene longen, nog meer horeca- en toerismeactiviteit. Op die manier vloeit alles lekker in mekaar over. De steun vanuit Voka-Kamer van Koophandel is daarom ook erg belangrijk", aldus schepen Caroline Gennez.

De gids bevat in vier talen praktische info over 46 cultuur-, ontspannings- en horeca-aangelegenheden. De stad draagt zeventig procent van de kostprijs of 16.800 euro bij. Genieten in Mechelen 2007-2008 heeft een oplage van tienduizend exemplaren. De nieuwe inwoners krijgen hem in hun welkomstpakket.