Mechelen heeft bij Europa een project ingediend om het winkelcentrum in de binnenstad aantrekkelijker te maken. Dat plan kost 1,9 miljoen euro.

Voor het project werkt Mechelen samen met drie andere Europese steden: Amiens en Rijsel in Frankrijk, en Gouda in Nederland. "Veel steden kampen met een gelijkaardige problematiek", zegt schepen van Economie Caroline Gennez (sp.a). "Historische winkelcentra ondervinden steeds meer concurrentie van shoppingcentra. Parking en autoverkeer zijn voor steden zoals de onze vaak moeilijk. Shoppers willen liefst zo dicht mogelijk bij het winkelgebied parkeren."

Verhuren voor doopsel

Mechelen zet in op recreatief shoppen, een mix van winkelen en cultuur beleven. Een van de originele ideeën is het openstellen van de middeleeuwse kelders in de omgeving van de Korenmarkt, de oudste markt van de stad. Torenuurwerkmaker Luc Michiels heeft dat tien jaar geleden reeds gedaan. "Wij verhuren hem voor feestjes of recepties, bijvoorbeeld een kaas- en wijnavond of zelfs een doopsel", verklapt Luc. Voor dat kon, moest hij wel serieus investeren in zijn 14de-eeuwse kelder. "Omdat wij constant last hadden van water hebben wij eerst dertig centimeter beton gegoten. De muren zijn bepleisterd met een speciaal product", legt Luc uit. Mechelen trekt 195.000 euro uit om er nog meer toegankelijk te maken, en ze in te richten als winkel, kunstgalerij of horecazaak. "Ik ken nog drie kelders. Die in het pand van Gybels, het Vrijzinnig Ontmoetingscentrum (VOC), en in de oude jeugdbibliotheek", geeft Luc aan.

Panden opkopen

Na grote werkzaamheden wil de stad in vernieuwde straten panden opkopen. "Startende ondernemers kunnen hier hun winkel- of horecaconcept uitproberen", kondigt Gennez aan. In de Hoogstraat en de Korenmarkt plant Mechelen een aangename wandelroute van het centrum naar museum Brusselpoort. "Met moderne kunst", stelt schepen Gennez. Groene stapstenen (50.000 euro) moeten oases zoals de Kruidtuin en het Vrijbroekpark met elkaar verbinden.

Nog wat extra historische gebouwen verlichten, mag 100.000 euro kosten. Kunst in de openbare ruimte en straatmeubilair (150.000 euro) moeten ook de jeugd aanspreken als spelelement.