Eerder slaakte algemeen directeur Jan Ennekens van het AZ Sint-Maarten al een noodkreet. Het nieuwe ziekenhuis aan de R6 opent in het najaar van 2018 de deuren. Maar de aanleg van twee fly-overs op de gewestweg, cruciaal voor de ontsluiting van de nieuwe campus, start pas in de loop van 2017 en duurt minstens drie jaar. “Ik roep de overheden op om spoed te zetten achter het project”, zei hij.

“Het stadsbestuur wist zeer goed dat de fly-overs er moesten liggen voor de opening van het ziekenhuis. Dat doet mij besluiten dat dit dossier slecht werd opgevolgd, want even verderop in Sint-Katelijne-Waver liggen ze er ondertussen al een tijdje”, stelt hij. Geys is er ook van overtuigd dat het niet meer mogelijk is om de uitvoering van het project nog veel te versnellen. “Er moeten nog onteigeningen gebeuren, met mogelijke bezwaarschriften. We zullen blij mogen zijn als de werken in 2017 effectief beginnen”, vertelt hij. Bovendien vreest Geys ook voor grote verkeersproblemen als er geen fasering komt van alle werken in Mechelen. Zo hoopt Mitiska volgend jaar te starten met de ontwikkeling van de lus van de R6. “Ook daarvoor is een nieuwe weg nodig, wat betekent dat er op twee plaatsen op de R6 wordt gewerkt. Dat is vragen om problemen”, geeft Geys aan.

In dezelfde periode beginnen op het Douaneplein de werkzaamheden om de nieuwe ontsluitingsweg achter het station, de zogenaamde tangent, aan te sluiten op de N15. “We hebben er alle belang bij om onze Mechelse vesten open te houden. Anders dreigt een verkeersinfarct van nooit geziene omvang en staan wij allemaal stil. Tenzij je wil dat de mensen Mechelen mijden”, legt Geys uit. Daarom stelt hij voor om op de Hendrik Speecqvest voorlopig alleen de ondergrondse parking te bouwen. “Zo hebben we ook nog even de tijd om het plan voor de herinrichting van de vesten te verfijnen”, zegt hij nog.

Artikel De Standaard: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160226_02152686