Uplace krijgt dan toch een milieuvergunning van Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege. “De regering blijft dus volharden in de boosheid", zeggen Joris Vandenbroucke en Katia Segers. "Uplace moet en zal er komen, koste wat het kost, terwijl er in heel Vlaanderen amper nog iemand te vinden is die dit project wil. Logisch, want Uplace is in alle opzichten een slecht idee: slecht voor de files, slecht voor het milieu en slecht voor de handelaars in onze steden".

Bovendien heeft de regering de mobiliteitsvoorwaarden voor het project de voorbije twee jaar ook afgezwakt. "Waar er eerst nog een tram, een pendelbus en een NMBS-station moesten komen, is nu nog slechts een akkoord over de pendelbus tussen Vilvoorde en Zaventem en een vergunning (niet eens de realisatie) van een stopplaats aan de treinhalte Kerklaan nodig. Stap voor stap zorgt de Vlaamse regering er op die manier voor dat Uplace de rode loper krijgt uitgerold en wordt dit megalomane project door de strot van de Vlamingen geduwd, goed wetende dat de files zullen toenemen, de luchtvervuiling zal toenemen en de concurrentie voor de handelaars in de steden zal toenemen", besluiten Joris Vandenbroucke en Katia Segers.