In het hart van de stad Mechelen staat al enkele jaren een prachtig pand te koop. De Oude Vleeshalle. De authentieke oude slagershal van Mechelen is een beschermd monument. Een prachtige locatie in Mechelen met een geschiedenis. “Die willen we niet verloren laten gaan”, zegt sp.a voorzitster Caroline Gennez. Daarom ons idee om van deze hal een Mercado te maken, minstens 1 dag in de week en de zaal verder te gebruiken voor socio-culturele activiteiten.

De hal wordt heringericht als een overdekte marktplaats met hippe restaurants, vernieuwende eet- en drinkconcepten en foodshops. Naar het voorbeeld van de vele overdekte voedselhallen in buitenlandse grootsteden als Amsterdam, Londen, Barcelona en Kopenhangen.

Met een petitie gingen we de straat op om de Mechelaar voor ons idee te winnen: http://mechelen.s-p-a.be/nieuws/wij-willen-een-mechelse-mercado/

Dat ontsnapte niet aan de aandacht van de media én de eigenaar van de Oude Vleeshalle. We kregen de kans om een echte Mercado te organiseren. De Mechelse handelaars reageerden super enthousiast, net als de Mechelaars zelf.

Communicatief hebben we hard gewerkt:
We ontwierpen een eigen logo We starten een facebookpagina: https://www.facebook.com/mercado.mechelen/ Een instagram-account: https://www.instagram.com/mercadomechelen/ Een website: www.mercadomechelen.be * We maken een glossy magazine met fotoverslag (oktober).

Radio Reflex kwam heel de dag radio maken op onze Mercado en bracht interviews met standhouders en bezoekers. http://www.radioreflex.be/2016/09/24/mercado-mechelen-enorm-succes/ Joker zorgde voor een wedstrijd waarbij je een citytrip naar een stad met Mercado kon winnen: http://www.joker.be/nl/ga-zelf-op-reis-naar-een-buitenlandse-mercado De ECOkoeriers zorgen voor handenvrij shoppen. We betrokken de handelaars en bedrijven van de stad bij ons project. Zodat het nog breder gedragen werd.

De dag van de Mercado, 24 september, was een fantastisch succes. We werden overrompeld. Duizenden mensen kwamen naar onze Mercado. Om te eten en drinken, te proeven en te ontdekken. En die mooie verborgen zaal te ontdekken. Zoveel volk en zoveel enthousiasme. Ons buikgevoel klopte, het concept ook.

En nu? We gaan verder door op dit elan. We lanceren een glossy magazine met mooie foto’s die we in elke brievenbus in Mechelen gaan droppen. En wie weet krijgt deze Mercado nog een vervolg.

Meer weten? indrani.muyldermans@vlaamsparlement.be

Foto's: Brandink