Op 30 september bezocht ik samen met partijvoorzitter John Crombez en fractieleider Joris Vandenbroucke leefschool De Villa te Sint-Truiden. Deze school heeft een eigen kijk op onderwijs, die gezondheid hoog in het vaandel draagt.

We worden er dagelijks mee om de oren geslagen, het ene dieet na het andere. Voedingsstoffen die traditioneel als gezond worden aanzien, hebben plots afgedaan. Gevolg: ook scholen weten niet meer wat ze wel en niet mogen toelaten en kinderen twijfelen steeds meer aan hun eigen ik.
Is het niet tijd voor een gestructureerd beleid? Een beleid zonder vingerwijzen of brooddoospolitie zodat kinderen weer een positieve relatie met (gezonde) voeding ontwikkelen en zo een beter kader hebben om hun gezondheid in te zien. Leefschool De Villa is een goed voorbeeld van zulk beleid. Niet alleen hebben zij aandacht voor de lichamelijke gezondheid van hun leerlingen, maar kijken zij ook naar de geestelijke gezondheid.
De school beschikt over een yogaleerkracht die de kinderen niet alleen lenigheid aanleert, maar hen ook leert omgaan met stress en maatschappelijke druk. Ook hebben zij een positieve attitude t.o.v. voeding. Het drinken van water en het eten van fruit wordt aangemoedigd. De school heeft geen snack- of frisdrankautomaten, maar heeft wel een koelkast waar kinderen vrij een stuk fruit uit kunnen nemen. Tijdens de herfst- en wintermaanden bieden zij soep aan. Zij verbieden kinderen niet om bijvoorbeeld een koek te eten, wel maken zij de kinderen bewust van wat ze eten.
Op deze wijze wordt niet alleen een positieve attitude tegenover voeding aangeleerd, ook wordt kinderarmoede zeer concreet aangepakt zonder stigmatiserend te zijn. De fruitkoelkast heeft immers een open karakter. Als je meerdere stuks fruit wenst te eten, kan dat. Bij de soepbedeling wordt brood ter beschikking gesteld. Een lege boterhamdoos is zo perfect op te vangen zonder dat dit opvalt ten opzichte van de klasgenootjes. Tenminste al 1 moment dat een kind niet met dat schaamtegevoel zit. Omdat de school elementen uit steiner- en methodeonderwijs combineert, kunnen zij ook zonder problemen een actieve levensstijl aanmoedigen. Ze doen mee aan het “10.000 stappen project” en de lessen zijn niet gebonden aan de klassieke opstelling van bank en bord, laat staan een klaslokaal. Stilzitten is in dit leertraject absoluut geen optie. Het is bovendien wetenschappelijk bewezen dat voldoende beweging, zorgt voor een betere concentratie.

Dit bezoek gaf ons beslist stof tot nadenken. Een fijne leef- en leeromgeving is een plek waar je jezelf mag zijn, waar je jezelf thuis mag voelen, gelukkig kan zijn. Want verdient niet iedereen, en bij uitstek onze kinderen, een beetje geluk?