“Tot vandaag was er een duidelijk investeringsplan overeengekomen met de NMBS en Infrabel. Dat voorzag middelen om te werken aan meer comfort voor de reizigers, stiptere treinen en een beter aanbod. De nieuwe regering veegt dat nu eenzijdig van tafel. Ik vrees dat reizigers de komende jaren nog meer dan vandaag bijeengepropt zullen zitten in oude wagons, dat we met zijn allen weer uren op het perron zullen wachten en dat er zal geschrapt worden in verbindingen. Op die manier dreig je te eindigen met een soort minimale dienstverlening. Niet alleen tijdens stakingen maar 365 dagen per jaar”, aldus Karin Temmerman.

“1 ding is echter zeker: de besparingen zullen in de eerste plaats de reizigers treffen”, gaat David Geerts verder. “Eigenlijk zouden we net het omgekeerde moeten doen: meer investeren in openbaar vervoer. Iedereen is het er intussen over eens dat we meer mensen moeten aanmoedigen om vaker het openbaar vervoer te gebruiken.”

Eerder lekte al uit dat de nieuwe federale regering de prijs van een ticketprijs wil verhogen. David Geerts gaf toen al aan dat hij zo’n prijsverhoging niet ziet zitten: “De prijzen liggen vandaag al erg hoog. Een ticketje heen en terug vanuit Heist op den Berg kost vandaag al 17 euro, een retour vanuit Genk naar de hoofdstad kost 29,60 euro. De kwaliteit van de dienstverlening en de stiptheid rechtvaardigen niet dat we die prijzen nog eens zouden verhogen. Onze treinen zijn niet stipt genoeg, de stellen zijn vaak verouderd en in veel gevallen moeten mensen rechtstaan.”