Tussen januari en september van dit jaar noteerde De Lijn 382 miljoen reizigersritten. Dat zijn er 8 miljoen of 2,1 procent minder dan in dezelfde periode het jaar voordien. Zet die trend zich door, dan stevent de Vlaamse vervoersmaatschappij af op een recordverlies van 11 miljoen ritten. Vooral in West-Vlaanderen vervoert De Lijn fors minder reizigers. "Niet toevallig een provincie waar de minister zwaar in het aanbod heeft gesnoeid", zegt Vandenbroucke.

“Door mensen meer te laten betalen voor minder openbaar vervoer, jaag je de mensen uit de bus en de tram”, zegt Joris Vandenbroucke. “Van de klanten die De Lijn de afgelopen jaren hierdoor heeft verloren, zijn er een heel pak die vandaag gedwongen worden om met de auto in de file gaan staan. Geen wonder dat de files langer zijn dan ooit te voren. Geen wonder dat De Lijn nooit eerder zoveel klanten heeft verloren als in 2016.”

“Het afschaffen van bussen en het verhogen van de prijzen is een recept dat duidelijk niet werkt. Niemand is bereid om meer te betalen voor minder. Resultaat : meer files, meer tijdsverlies, meer economische schade, meer luchtvervuiling. Afgelopen week heeft de minister de prijs van het meest populaire ticket van De Lijn, het sms-ticket, met ruim 10% verhoogd. Ik vrees dat dit nog meer mensen zal doen afhaken. Met nog meer files tot gevolg.”

“Minister Weyts moet het anders aanpakken. Er is net nood aan meer openbaar vervoer, aan meer bussen en trams die stipt rijden. Dat is vandaag niet het geval. In landelijke gebieden is er nauwelijks nog een aanbod en in mijn eigen stad Gent laten investeringen in nieuwe tramlijnen op zich wachten. Mensen zijn bereid een faire prijs te betalen als daar een goede dienstverlening tegenover staat. Daar wordt veel te weinig in geïnvesteerd en daarom haken de mensen af”, besluit Vandenbroucke.