“Fietspunten werden in het leven geroepen om de combinatie van openbaar vervoer en fietsen te stimuleren. Een zeer positieve stimulans in ons land dat kampioen is in filerijden. Hierop besparen heeft een tegengesteld effect”, verduidelijk Beenders. “Daarenboven zal deze besparing ook een verlies van jobs betekenen in de sector van de sociale economie, want fietspunten worden uitgebaat door ondernemingen uit de sociale economie die werken met kansengroepen, zoals laaggeschoolden of langdurig werklozen. Een doelgroep waar bevoegd Minister Homans eveneens geen extra middelen voor heeft voorzien.”

Karin Temmerman vroeg op het federale niveau aan Minister Galant, die bevoegd is voor NMBS, naar haar toekomstvisie op de Fietspunten. Galant gaf aan dat NMBS op de werking zal besparen en dat er ‘een aanpassing van de dienst aan de grootte van de stations en de parkings komt om zo beter tegemoet te komen aan de behoeften van de klanten’.

“Het is absurd dat er bespaard wordt op Fietspunten”, zegt Karin Temmerman. “De NMBS zou net moeten investeren in meer fietspunten i.p.v. besparen op comfort van haar reizigers.”