De Routeplanner van de NMBS stelt reizigers soms langere verbindingen voor dan nodig. Hierdoor lopen ze ook het risico dat hun ticket niet meer geldig is voor hun verplaatsing. 

Veel gebruikers van het spoor bepalen hun reisweg via de Routeplanner van de NMBS. Die stelt routes voor op basis van de begin- en eindhaltes van een verplaatsing en het vertrek- of aankomstuur. Uitonderzoek van sp.a-parlementslid Alain Top blijkt dat de app niet altijd de correcte informatie over de te volgen routes weergeeft. "Voor het traject Harelbeke-Antwerpen stuurt de app een reiziger vanuit Harelbeke naar Kortrijk en dan naar Antwerpen. Een langere verplaatsing, waardoor een ticket Harelbeke-Antwerpen niet meer geldig is op een deel van het traject. Dat is ook voor andere trajecten het geval". 

Volgens de reglementen van de NMBS moet een reiziger steeds de korte route naar zijn of haar bestemming nemen. Als een reiziger een omweg wil maken via een specifiek station, dan kan dat enkel met een 'Via'-ticket, waarop de tussenstop vermeld staat. "Als voor een reisweg een speciaal ticket nodig is, dan waarschuwt de Routeplanner de gebruiker met de boodschp 'Deze reisweg is niet toegestaan met om het even welk vervoerbewijs' verduidelijkt NMBS-woordvoerder Bart Crols. "We begrijpen dat onze reglementering complex is en werken er momenteel aan om deze klantgerichter te maken en meer aan te passen aan de realiteit".

Alain Top heeft in de commissie Infrastructuur dit probleem bij minister Galant aangekaart, maar de minister schoof haar verantwoordelijkheden door naar de NMBS. "Schandalig", vindt Alain Top. "De minister dient haar verantwoordelijkheden onder ogen te komen. Deze kafkaiaanse toestanden moeten dringend worden aangepakt". 

 

(Artikel De Metro - 4/3/2016)