Sinds 1 februari moet je 7 euro extra betalen als je je treinticket op de trein zelf koopt. Die maatregel maakt deel uit van het nieuwe boetesysteem. "Dat boetesysteem staat duidelijk nog niet op punt”, zegt David Geerts. ”Telkens ik er een vraag over stelde, antwoordde de NMBS dat er genoeg manieren zijn waarop reizigers tickets kunnen kopen: via de loketten, via automaten, met APPs of online. Maar niet al die systemen blijken waterdicht te zijn, waardoor heel wat klanten nog een tweede ticket moeten kopen, met een toeslag. Daarover kwamen de laatste weken al heel wat klachten binnen.”

Sinds enkele jaren kan de reiziger een digitaal ticket kopen. Dat ticket wordt opgeslagen op de chip in de identiteitskaart. Met een ticketcontrolekastje kan de controleur nagaan of het ticket daadwerkelijk is gekocht. Voor de start van de dienst van de treinbegeleider wordt het ticketcontrolekastje een laatste keer gesynchroniseerd. De digitale tickets de nadien worden aangeschaft, kunnen enkel gelezen worden op het ticketcontrolekastje wanneer er een internetverbinding is op de trein. Maar als er geen verbinding is, moet de reiziger een extra ticket kopen en een boete betalen.

"Dit is maar één van de vele probleemsituaties die het nieuwe boetesysteem veroorzaakt. Ook pendelaars die hun abonnement vergeten en mensen die te kampen hadden met een defecte ticketautomaat krijgen een fikse boete. De NMBS noemt het nieuwe systeem een vereenvoudiging maar voor vele pendelaars wordt het geheel complexer en onrechtvaardiger. De spoorwegmaatschappij behandelt op deze manier een aantal trouwe klanten onterecht als zwartrijders. De NMBS slaagt er maar niet in om een eigentijdse relatie met haar klanten op te bouwen. Dat zou je nochtans wel van een modern overheidsbedrijf mogen verwachten”, besluit David Geerts.