“Ik begrijp niet waarom de NMBS fietsen in de spitsuurtreinen vanaf volgend jaar wil weren”, zegt David Geerts. "De NMBS moet de voortrekker zijn van een duurzaam mobiliteitsbeleid, niet de doodgraver."


Vanaf volgend jaar mag je geen gewone fiets meer meenemen op de trein tijdens de spitsuren. Ondertussen willen ze wel tegen 2025 meer fietsstallingen en promoten ze het gebruik van deel- of huurfietsen.

“Dat is de omgekeerde wereld”, zegt David Geerts. "Ze willen eerst de fiets op de trein afschaffen, om vervolgens na te denken over een alternatief aan de stations. Bovendien zijn er nog altijd maar zestig locaties in België waar je een zo’n blue bike, een deel of huurfiets, kan lenen."

"De NMBS is de organisatie van de blue bikes liever kwijt dan rijk, dat steekt ze niet onder stoelen of banken. Wil de NMBS dan terug meer mensen met de auto naar het station laten komen? De NMBS zou net een voortrekkersrol moeten spelen in een duurzaam mobiliteitsbeleid, en niet de doodgraver", besluit David Geerts