De hertekende structuur van de NMBS is in de eerste plaats een goede zaak voor de reiziger. "Die heeft met de NMBS voortaan één duidelijk aanspreekpunt", benadrukt sp.a-kamerlid David Geerts. "De nieuwe structuur van de spoorwegmaatschappij moet zorgen voor een vlotter, stipter en veiliger treinverkeer."

In de structuur die vandaag groen licht kreeg van de federale regering wordt de NMBS verantwoordelijk voor de volledige dienstverlening aan de reiziger. Infrabel blijft verantwoordelijk voor de spoorinfrastructuur. "Voor sp.a telde maar één bekommernis: de nieuwe NMBS-structuur moet volledig ten dienste staan van de reiziger", aldus Geerts. "Na een periode van slechte stiptheidscijfers en operationele blunders moet de dienstverlening nu fors verbeteren. De structuur is een eerste stap in de goede richting. In de eenvoudigere en duidelijkere structuur ligt de focus volledig op de treinreiziger." 

"De NMBS is het eerste en enige aanspreekpunt voor de reiziger in de nieuwe structuur. Zowel de treinen, de stations, de veiligheid als de informatie vallen onder de bevoegdheid van de NMBS. Het is ook enkel en alleen de NMBS die het treinverkeer in goede banen leidt en prioriteiten stelt in de spoortrafiek, de verschillende entiteiten kunnen zich niet meer achter elkaar verschuilen bij problemen. Door de verantwoordelijkheid voor de dienstverlening te concentreren bij de NMBS moeten de treinen in de toekomst vlotter en stipter rijden." 

De nieuwe structuur moet nog dit jaar geïmplementeerd worden. Voor sp.a moet dat gebeuren in overleg met de vakbonden. "We wensen minister Magnette alle succes als burgemeester van Charleroi, zijn opvolger moet er voor zorgen dat alle neuzen in dezelfde richting wijzen", zegt Geerts. "Alleen dan zal de spoorhervorming de reiziger ook echt ten goede komen."