Joris Vandenbroucke stelt vast dat er amper een kwart van de geplande laadpunten voor elektrische auto's al staat. "Aan dit tempo komen we er niet", waarschuwt hij.

Vlaanderen heeft zichzelf de verplichting opgelegd om tegen 2020 7.400 publieke laadpunten voor elektrische wagens te hebben. Toch staan er op dit moment amper 1.726. “Dat wil zeggen dat er de komende twee jaar nog 5.674 laadpunten moeten bijkomen”, zegt Joris Vandenbroucke. "Aan dit tempo geraken we er duidelijk niet."

Ook met de plannen voor elektrische auto’s gaat het niet goed. De Vlaamse regering wil dat er binnen twee jaar 60.000 rondrijden, maar momenteel zijn er nog maar 6.820. Ook de planning om 7,5 procent van nieuwe ingeschreven auto's elektrisch te krijgen lukt niet. Op dit moment zitten we aan 0,6 procent.

Vandenbroucke ziet daar een verklaring voor. “Zolang de prijskloof tussen een elektrische en een niet-elektrische auto zo groot blijft, komen we niet vooruit. Daarom is er een hervorming van de E-premie die Vlaanderen geeft voor de aankoop van een elektrische wagen nodig. Die premie kan oplopen tot 4.000 euro, maar vorig jaar werd amper een vijfde van de voorziene subsidiepot uitgedeeld.Dat komt omdat er geen rem staat op de prijs. Wie een Tesla koopt van 90.000 euro krijgt een premie van 2.000 euro. Dat is fijn zakgeld, maar meer niet.Tegelijk is de prijskloof in het meer bescheiden segment te groot. Daarom geven we beter geen premies meer voor auto's boven de 41.000 euro. In ruil kunnen we aan de anderen een hogere premie uitdelen."