Oorzaak vertragingen niet enkel schuld van derden.

Het Stiptheidsrapport 2017 dat vanmorgen werd voorgesteld door Infrabel schetst geen fraai beeld van de stiptheid van onze treinen In 2017 reed slechts 88,3% van de treinen min of meer stipt. Dat wil zeggen met een maximale vertraging van 6 minuten.  David Geerts, spoorwegspecialist van sp.a aanvaardt dit niet. In 2005 reden er nochtans met dezelfde meetmethodes 95% van de treinen stipt.

“De regering belooft al 3 jaar een beheerscontract waar onder meer richtlijnen voor de stiptheid in worden vervat, maar we lopen einde legislatuur en hebben nog steeds geen beheerscontract gezien. Enkel een besparing van 3 miljard. Wanneer staat de treinreiziger terug echt centraal?”

Er wordt graag verwezen naar oorzaken van derden die zouden gestegen zijn van 39 naar 45% zoals spoorlopers. Dit is inderdaad een probleem en heb ik het grootste begrip voor. Veiligheid staat immers voorop, maar de hoofdoorzaken die Trein Tram Bus al eerder aankondigde in hun alternatief stiptheidsrapport liggen eerder bij de spoorwegen zelf: seinstoringen en overwegstoringen, goed voor 20,3% en 12% van de vertragingen, daarnaast is ook defect materieel een grote oorzaak van treinvertragingen (11,4%) 

Ook heeft zoals vanochtend mijnheer Bellot aangekondigd dat 5 stiptheidsmanagers de meest problematische lijnen zullen onderzoeken naar oplossingen, maar ook dat is reeds een belofte die meegaat van bij het begin van zijn aantreden. Ik nodig de regering uit om nu echt eens met een visie te komen. Welk openbaar vervoer wil men en hoeveel heeft men hiervoor veil.

Deze discussie werd gesloten.