Schoenen met een Van Gogh-schilderij erop, strikjes gemaakt van hout, lampen gemaakt van oude vishengels, unieke kledingstukken met even unieke prints, knotsgekke gadgets … Wanneer we binnenlopen bij SCOOP store, weten we niet waar eerst te kijken. Waar komen al deze unieke en/of op maat gemaakte creaties vandaan? Wel, van beginnende designers en merken, die bij SCOOP store een fysiek platform krijgen om hun product aan het grote publiek voor te stellen en te verkopen.

Jonge creatievelingen beschikken immers zelden over de middelen om een eigen verkooppunt op te zetten. Hun aanbod is daar vaak ook te klein voor en bovendien hebben ze vaak ook geen zin om de hele dag in een winkel te staan en hun product aan de man te brengen. Daarom richtte Inge Wouters samen met haar man Benjamin Dawes amper een jaar geleden de SCOOP store op in de Kloosterstraat in Antwerpen. Intussen zijn er zo’n 50 verschillende labels gehuisvest in de winkel en -tromgeroffel - opent een tweede SCOOP store volgende week haar deuren in Mechelen.

Net zoals bij de meeste starters, ging de oprichting van SCOOP store niet zonder slag of stoot. De zoektocht naar financiering was een lang en moeizaam proces. Ook de onzekerheid die gepaard gaat met de overstap naar het ondernemerschap en de combinatie werk-gezin kan soms zwaar wegen. “Toch heb ik nog geen seconde spijt gehad van deze stap, want ik heb de tofste job ter wereld.” zegt Inge gepassioneerd.

De SCOOP store is misschien wel het meest vernieuwende winkelconcept in Antwerpen. Designers en startende, creatieve ondernemers kunnen vanaf drie maanden een ruimte afhuren en betalen per vierkante meter. “We willen het zo eenvoudig mogelijk maken voor de designers,” zegt Inge, “zodat zij zich volledig kunnen storten op hun creativiteit.”

SCOOP store is dan ook veel meer dan een gewone winkel. Inge en haar man, die financieel-consultant is, nemen heel wat taken in handen waar creatievelingen doorgaans minder kaas van hebben gegeten, zoals de marketing van hun product en de meer zakelijke kant van het verhaal. De designers krijgen voortdurend feedback over hun product: Wat vinden de klanten van het product? Kan het eventueel verbeterd worden?

Anderzijds wil Inge ook de klanten het verhaal achter het product en de designer meegeven. De designers kunnen de winkelruimte bovendien gratis gebruiken om workshops en evenementen te organiseren of om er aan hun producten te werken, wat zowel voor de klant als de ontwerper een meerwaarde betekent. “De mogelijkheden voor kruisbestuiving zijn eindeloos dankzij het groeiende netwerk van ontwerpers en labels. Het is als een olievlek van creativiteit die zich alsmaar groter wordt.” zegt Inge, terecht trots.

Het mag duidelijk zijn dat we nog van SCOOP store gaan horen. Op onze steun en bewondering kan Inge alvast rekenen!

Meer weten? Klik hier voor een bezoek aan de website.