Met bovenstaande slogan voert sp.a vandaag en morgen actie in de Kempen, Aarschot, Haacht en Hasselt. 

Vanaf 1 mei zullen heel wat bussen niet meer uitrijden omdat De Lijn in 2015 46.3 miljoen euro moet besparen. Vooral buiten de steden zal dit voelbaar zijn. “Met zijn botte besparingsbijl snijdt minister Weyts heel wat mensen af van het openbaar vervoer. Hij treft daarmee de meest kwetsbaren en dat vinden wij onaanvaardbaar”, zo stelt Vlaams parlementslid Jan Bertels. Uit cijfers uit een antwoord van minister Weyts op een parlementaire vraag van Bertels blijkt namelijk dat 46% van de mindere mobiele reizigers bij De Lijn aangewezen is op de belbus en slechts 9% van hen reguliere lijnen gebruikt. En het is net die belbus die nagenoeg overal verdwijnt. (zie hieronder de tabel over het aantal rolstoelverplaatsingen in 2014)

2014

Alternatieve

taxi

Reguliere

Lijnen

Belbus Totaal
West-Vlaanderen   1021 6888 7909
Oost-Vlaanderen 7354 544 7902 15800
Vlaams-Brabant   925 1441 2366
Limburg 3022 1549 3306 7877
Antwerpen 11951 100 2558 14609
Totaal 22327 4139 22095 48561
  45% 9% 46%  

 



“Buiten stedelijk gebied is de belbus vaak het enige middel voor ouderen en minder mobiele Vlamingen om zich te verplaatsen. Deze wegnemen leidt tot schrijnende toestanden. Geen enkele schepen van mobiliteit in mijn regio deelt het enthousiasme van Weyts voor de besparingen op openbaar vervoer. En de ellende is nog niet voorbij, tegen het eind van de legislatuur moet er in totaal 115 miljoen euro bespaard worden bij De Lijn, wat zich ongetwijfeld in het busaanbod zal laten voelen. Onze busmaatschappij, iets om fier op te zijn, wordt zo uitgehold. Marino Keulen wil privatiseren en commerciële tarieven de norm maken terwijl CD&V voorstelt ontoegankelijke über-taxi’s te gebruiken, een pover alternatief voor een perfect toegankelijke belbus.”

Alternatieven

 

“Deze besparingen zijn een politieke keuze. Eentje die we betreuren en waar we een alternatief voor hebben”, zo treedt Vlaams Parlementslid Joris Vandenbroucke zijn collega Bertels bij. Vandenbroucke stelde op maandag 27 april zijn Conceptnota voor een hervorming van De Lijn voor. “sp.a kiest niet voor een kaalslag op De Lijn, maar voor een omslag. Wij willen het openbaar vervoer versterken en verbeteren, voor iedereen, binnen en buiten de steden. Daartoe pleiten we ervoor om het huidige spaghetti-netwerk van lange, trage buslijnen te vervangen door een netwerk met snelle, frequente, rechtstreekse verbindingen en een netwerk van buslijnen die ontsluiten. In landelijk gebied pleiten we voor grotere regio’s met meerdere flexibusjes die komen op afroep via telefoon, sms, website of app. Met dat flexnet kunnen we een sneller en kwaliteitsvoller antwoord bieden op vervoersvragen in dunner bevolkte gebieden. In plaats van de basismobiliteit zondermeer af te schaffen, pleit sp.a voor een “mobiliteitsgarantie” voor elke Vlaming: de zekerheid dat je in je buurt op een bus kan stappen waarmee je ook nog eens vlot op je bestemming geraakt. We gaan de files niet verkorten door bussen af te schaffen, integendeel.”, aldus Vandenbroucke.

 

Met deze acties wil sp.a zowel de gevaren van de besparingen tonen als werken aan constructieve oplossingen. Ook de komende weken en maanden zullen er initiatieven volgen om de Vlaming hierover te informeren.

 

“Iedereen draagt bij aan De Lijn, voor ons moet De Lijn er dan ook voor iedereen zijn” besluiten Vandenbroucke en Bertels.