Onze regio is op korte tijd twee keer geteisterd door een dodelijk ongeval bij een overweg met een halve slagbomen. Zowel in Nijlen als in Berlaar kwamen de personen van een weg parallel met het spoor. Sp.a kamerlid David Geerts, tevens voorzitter van de bijzondere commissie Spoorveiligheid, wil laten onderzoeken of in deze gevallen een verlicht stopteken kan geplaatst worden aan deze wegen.

Op woensdag 16 januari vond in Nijlen een tragisch ongeval plaats waarbij een moeder en haar zoontje omkwamen door een aanrijding met een trein. Hun auto kwam vast te zitten op het spoor nadat de moeder niet had gezien dat de halve slagboom naar beneden was. De precieze oorzaak van het ongeval zal nog nader moeten onderzocht worden. Infrabel benadrukt dat uit studies is gebleken dat volledige slagbomen minder veilig zouden zijn dan halve slagbomen, omdat bestuurders dan geen weg meer uitkunnen.  

Vorig jaar had er in Berlaar, een buurgemeente van Nijlen, eveneens een dodelijk ongeval plaats. Hier was het een fietser die mogelijk de slagboom niet had gezien. Onze regio wordt dus op enkele maanden tweemaal geconfronteerd met dodelijke ongevallen door slagbomen. In beide gevallen kwam de bestuurder van een weg parallel met het spoor. 

Sp.a volksvertegenwoordiger en voorzitter van de bijzondere commissie spoorveiligheid David Geerts: "Het lijkt het me aangewezen dat in bepaalde gevallen langs de zijdelingse kant een verlicht stopteken komt. Ik wil dat Infrabel deze mogelijkheid onderzoekt en snel tot een oplossing te komen."

foto: Eveline Van Elk