Op 16 februari 2017 trad in Brugge het nieuwe parkeerplan in werking. Het nieuwe parkeerplan maakt deel uit van het mobiliteitsplan. Hiermee wil de stad de parkeerdruk verminderen. Bedoeling is een verkeersleefbare en verkeersveilige stad waar iedereen zich veilig en vlot kan voortbewegen.  

Een half jaar na de invoering, in september 2017, volgt er een eerste evaluatie van het nieuwe parkeerplan. Vandaag kunnen we toch al enkele cijfers meegeven over de bezettingsgraad in de publieke parkings. Deze cijfers tonen aan dat sinds de invoering van het nieuwe parkeerplan er meer ondergronds geparkeerd wordt, en dat zowel in de binnenstad, onder ‘t Zand en aan het station er steeds genoeg beschikbare parkeercapaciteit is in de publieke parkings, zowel overdag als ’s avonds.

Bezettingsgraad publieke parkings

Het gaat hier om volgende locaties:

•Binnenstad (Zilverpand, Pandreitje, Biekorf, Katelijne) : samen goed voor 1.050 plaatsen
•Station : 1.500 plaatsen
•‘t Zand : 1.400 plaatsen

We stellen vast dat in de binnenstad gedurende de hele week (behalve op zaterdag) minimum 25% beschikbaar is tijdens de dag en 30% ‘s avonds. Op zaterdag is dit minimum 15% in daguren en 30% beschikbaar in avonduren.

Wat de parking aan het station betreft: hier bedraagt de beschikbare capaciteit gedurende de hele week (behalve op zaterdag) minimum 30% in daguren en 60% in de avonduren. Op zaterdag 15% overdag en 50% in de avonduren.

De cijfers voor ‘t Zand tonen aan dat gedurende de hele week (behalve op zaterdag) minimum 25% beschikbaar is overdag en minimum 50% beschikbaar ‘s avonds. Op zaterdag zijn er regelmatig piekmomenten waarop de parking volledig volzet is, op andere momenten is overdag meestal ongeveer 10% beschikbaar en 40% beschikbaar in avonduren.

We kunnen dus stellen dat zowel in de binnenstad, onder ‘t Zand als aan het station er vrijwel steeds voldoende beschikbare parkeercapaciteit is in de publieke parkings, zowel tijdens de dag als ‘s avonds. Dankzij het specifieke avondtarief dat geldig is van 18.00 uur tot 5.00 uur ‘s morgens betaalt men maximaal €3,00 voor een hele nacht parkeren.

Situatie voor en na nieuw parkeerplan

We vergeleken de cijfers van 16/02 tot 16/03 gedurende drie jaar (2015, 2016 en 2017). Uit deze cijfers blijkt dat sinds de invoering van het nieuwe parkeerplan er meer ondergronds geparkeerd wordt. Afhankelijk van locatie en tijdstip, ligt de gemiddelde bezettingsgraad 4% tot 7% hoger sinds de invoering van het nieuwe parkeerplan. Aangezien er steeds ruim voldoende capaciteit is voor het avondparkeren en dat men tegen een forfaitaire prijs van €3,00 een hele nacht kan parkeren, is dit de beste formule voor een aangenaam avondje uit in Brugge.

Werknemersabonnementen

Tegelijk met de lancering van het nieuwe parkeerplan, werden extra parkeerplaatsen voor werknemers voorzien in de ondergrondse parkings. Er is nog steeds een beschikbare capaciteit van 400 werknemersabonnementen. Een werknemersabonnement kost €50 per maand (€20 in Station) en kan verkregen worden bij Interparking. Een bewijs van tewerkstelling is nodig.

Gratis parkeren aan de rand

Naast de betalende parkings, zijn er ook verschillende mogelijkheden om gratis de wagen te parkeren aan de rand van de stad. Van daaruit kan men te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer het centrum vlot bereiken. Uit tellingen blijkt dat de gemiddelde bezettingsgraad van de randparkings Bevrijdingslaan (94%), Magdalenastraat (93%) en Coiseaukaai (80%) het hoogst is. Cijfers tonen een lagere bezettingsgraad aan op de Park & Ride Boogschutterslaan (56%), Jan Breydel (26%) en Steenbrugge (17%). Daar is dus nog voldoende gratis parkeergelegenheid voorhanden.