In maart 2015 startten de voorbereidende werken voor de realisatie van het project Budalys aan de Dam in Kortrijk. Een project waarbij Parko een samenwerking aangaat met zorgroep H.Hart voor de bouw van een ondergrondse parking Budabrug met bovenliggend woonzorgcentrum. De wijze waarop beide instanties tot in het kleinste detail met elkaar samenwerken leidt tot een niet eerder geziene duurzame investering in een PPS-constructie: exploitatie, technieken en veiligheid worden volledig vanuit een gezamenlijke win-win situatie gerealiseerd en bezorgen de toekomstige bezoeker en bewoner heel wat comfort en meerwaarden.

De parking en het gebouw ‘residentie Budalys’ werd ontworpen door BURO II & ARCHI+I. De firma Cordeel uit Temse was uitvoerend aannemer.

Omdat deze parking een alternatief biedt voor het schrappen van de bovengrondse plaatsen aan de Broelkaai en Verzetskaai is dit een nieuwe schakel in het beleid: ‘groene kwalitatieve bovengrond en ondergronds parkeren.’

Terug een innovatieve parking met de modernste technieken.


De inrit en uitrit van de ondergrondse parking, die plaats biedt voor 230 voertuigen, bevindt zich naast de vijfhoek van de Budafabriek in Kortrijk. Deze parking is gebouwd over vier lagen waar per verdieping ongeveer 60 wagens kunnen parkeren. Kostprijs van de parking bedraagt € 8,1 miljoen excl. BTW, waaraan zorggroep H. Hart ook een deel bijdraagt. De investering van Parko bedraagt € 7.4 miljoen, excl. BTW.

De parking, die zich vlakbij de Leie bevindt, werd gebouwd volgens de strossmethode. Dit komt er op neer komt dat tegelijk naar beneden wordt gegraven als naar boven opgebouwd. Slibwanden omheen de parking reiken tot aan de kleilaag diep in de ondergrond zodat waterdichtheid wordt gegarandeerd. Vandaag resulteert dit in een afgewerkte kelder en een bovengrondse ruwbouw.

Voorzitter Axel Weydts: “Net als in P houtmarkt is P Budabrug een zeer innovatieve parking: Eenmaal de parking binnengereden komt de bezoeker terecht in een bidirectioneel inrittencomplex, waar de nummerplaat van abonneevoertuigen ogenblikkelijk wordt geregistreerd en de slagboom opent. Kortparkeerders dienen eerst hun bankkaart in te voeren. Een parkeerticketje nemen is dus niet meer nodig! Bij het buitenrijden wordt de bankkaart opnieuw ingelezen, waardoor automatisch de precieze parkeerduur kan worden berekend en het verschuldigd bedrag wordt gedebiteerd. Voor abonnees openen de slagbomen vanzelf. Via deze
manier bevestigt Parko opnieuw de beleidskeuze van ticketless én cashless parkeren. Een filosofie die ook meer en meer wordt doorgetrokken bij bovengronds parkeren. “

De parking zelf is uitgerust met de allernieuwste technologieën. Zo wordt bijvoorbeeld overal gewerkt met LED-verlichting, wat zowel naar onderhoud als milieubelasting veel gunstiger is dan klassieke TL-verlichting. De parking is toegevoegd aan het parkeergeleidingssysteem op de stadsring. En aan de uitrit is een dynamisch bord geplaatst dat informatie geeft over de stand van de Budabrug waardoor filevorming bij het buitenrijden wordt vermeden. De netto vrije hoogte op de eerste verdieping bedraagt 3,05 m, zodat bestelwagens voor het woonzorgcentrum kunnen leveren en lossen. Op de onderliggende verdieping bedraagt deze
2,10m.

Eerste uur gratis. Eerste weekend gratis.

“De tarieven voor de parking zijn gelijk aan deze van onze bestaande parkings Schouwburg of Veemarkt. Als promotie tijdens het eerste weekend na de opening parkeer je zelfs volledig gratis! Zo leert het grote publiek deze nieuwe parking kennen. Uiteraard geldt ook in deze parking het eerste
uur gratis parkeren. De parking is 7/7 van 06u tot 02u open.” Aldus schepen Axel Weydts. De ondergrondse parking is vlot te bereiken via de Overleiestraat of de Ijzerkaai in Kortrijk.

Meer info: Axel Weydts, schepen van mobiliteit en openbare werken, voorzitter Parko, 0479 29 93 40