Brusselnieuws: (21-02-2008 )

Als het van minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) afhangt komt er vanaf 2011 een volledig nieuwe metrolijn. De lijn zou van Neder-over-Heembeek via Schaarbeek-Vorming  tot Ukkel gaan, over de Noord-Zuidas. Voor een betere oost-westverbinding denkt hij aan een tram-trein.

De haalbaarheidsstudie wordt binnenkort gemaakt.

De metro is de snelste manier om zich in Brussel te verplaatsen. Maar op veel cruciale verkeersassen rijdt geen metro. De Noord-Zuidas is er zo één. Als het van minister Smet afhangt, begint de MIVB daar vanaf 2011 met de aanleg van een volledig nieuwe lijn.

"Die lijn zou kunnen beginnen aan het Militair Hospitaal in Neder-Over-Heembeek, om dan via het Peter Benoîtplein, Schaarbeek-Vorming, het Colignonplein en de bestaande Noord-Zuidverbinding naar Ukkel te gaan," zegt Smet.

Een ander pijnpunt is de oost-westverbinding tussen Sint-Agatha-Berchem en Evere ook weer via Schaarbeek. Daar denkt Smet aan een tram-trein, die via Thurn & Taxis doorrijdt tot de luchthaven van Zaventem. Een tram-trein is een vervoersmiddel dat gebruik maakt van de treinsporen, tot die Brussel binnenrijdt en daar de tramsporen gebruikt.

Mooie plannen, zegt parlementslid Carla Dejonghe (Open VLD), maar er moet wel snel werk van gemaakt worden. Als de noord-zuidmetrolijn klaar wil zijn tegen de uitbouw van Schaarbeek-Vorming, mag een haalbaarheidsstudie niet meer te lang op zich laten wachten.

"Tussen het plannen van een metrolijn en de ingebruikname van een metrolijn zit tien tot vijftien jaar. Het wordt dus hoog tijd om die te plannen," vindt Dejonghe.

Pascal Smet hoopt dat binnen de twee maanden met de studie begonnen kan worden. De werkzaamheden zijn ten vroegste voor 2011 en zullen normaal gezien gefinancierd worden door Beliris, het samenwerkingsakkoord tussen het Brussels Gewest en de federale overheid. Het aanleggen van één kilometer metro kost vijftig miljoen euro.

 

© tvbrussel