Popstart, het initiatief van Stad Leuven dat betaalbare pop-upruimte voor starters wil creëren en tegelijk leegstand in de winkelstraten wil tegengaan, neemt een vliegende start. Drie nieuwe pop-ups openen in twee panden in de Diestsestraat en laten een nieuwe wind waaien in dat deel van de winkelstraat.

 “Met Popstart geven we zuurstof aan de creatieve economie en de innovatieve handel in de stad en gaan we winkelstraten nog aantrekkelijker maken door eigenaars aan te moedigen om hun leegstaande panden tijdelijk te verhuren aan een betaalbare prijs”, klinkt het bij schepen van Handel Erik Vanderheiden.

Om dat te bereiken, lanceren de schepenen Popstart dat creatieve starters met een sterk verhaal tijdelijk aan betaalbare ruimte helpt en tegelijk winkelstraten aantrekkelijker maakt. “Via het online platform www.popstart.be kunnen eigenaars hun leegstaande ruimte te huur aanbieden. Als ze dat aan interessante voorwaarden doen, moeten de eigenaars tijdelijk geen leegstandstaks betalen”, zegt Vanderheiden.

Betaalbare ruimte, gratis advies, netwerk en hulp bij promotie

“Creatieve starters hebben nood aan betaalbare ruimte om hun ding te doen en hun zichtbaarheid in het straatbeeld te verhogen. Met Popstart willen we creatieve ondernemers tijdelijk beschikbare en betaalbare ruimte aanbieden, om een nieuw idee of concept uit te testen zonder al te grote risico’s,” vult schepen van Economie Mohamed Ridouani aan. “We ondersteunen starters ook met gratis advies, een uitgebreid netwerk van ondernemers en promotie via Popstart. Zodat de creatieve starter zich met het belangrijkste kan bezighouden: het uitbouwen van een goed idee.”

Diestsestraat 206/208

De twee pop-uppanden in de Diestsestraat die de stad zelf verhuurt, hebben hun tijdelijke uitbaters gevonden.

In Diestsestraat 208 neemt ArtisanHub z’n intrek. Herman Van Looveren, traditioneel houtbewerker, en Dominique Stienlet van Maanpot Keramiek openen in het pand een pop-up atelier & winkel, in afwachting van een definitieve en grotere locatie. “We willen onder de ambachtsmensen een dynamiek doen ontstaan, door ruimte te delen, elkaar te inspireren en ervaringen uit te wisselen”, vertellen Van Looveren en Stienlet. “Via de winkel en een webshop kunnen mensen onze producten kopen, rechtstreeks van de maker naar de gebruiker. Zo willen we op termijn samen met andere originele makers, een echt belevingscentrum voor bezoekers opstarten.”

Bij de buren in Diestsestraat 206 komen twee pop-ups. Gintermezzo en SMTH Smooth, twee jonge en ambitieuze ondernemingen, slaan de handen in elkaar. In hun 'Urban pop-up' kan iedereen terecht om de beste Belgische gins te proeven bij Gintermezzo. De tweede pop-up, SMTH Smooth, ontwerpt unieke houten accessoires die gepersonaliseerd kunnen worden, zoals brillen en smartphonehoesjes en hippe kledij.

“Zaken zoals Gintermezzo, ArtisanHub en SMTH Smooth zorgen voor een unieke sfeer in de stad”, besluiten Ridouani en Vanderheiden. “Leuven is een bruisende stad, creativiteit zit in ons bloed. Dat is wat we met Leuven MindGate nog meer willen aanwakkeren, samen met de creatieve gemeenschap in Leuven. Popstart is daar een concreet resultaat van, net zoals Vaartopia, een grootschalig stadsproject om de Vaartkom te ontwikkelen tot creatieve long van Leuven en Vlaanderen.”

Geïnteresseerde ondernemers of pandeigenaars mogen zich aanbieden op www.popstart.be .