Zo'n 8.300 leerlingen van de Leuvense basisscholen volgen momenteel workshops rond verkeerseducatie. Het stadsbestuur zet dit jaar sterker in op veilig verkeer, vooral in de buurt van scholen. Het maakt daarvoor een half miljoen vrij.

Liefst twintig Leuvense scholen schreven zich dit jaar in voor de lessen die de preventiedienst al sinds 2002 organiseert om de leerlingen op een veilige manier als fietser of voetganger aan het verkeer te laten deelnemen. 8.300 leerlingen volgen dezer dagen de lessen, en dat zijn er meer dan ooit tevoren. Er zijn onder meer verkeerswandelingen, fietsvaardigheidsoefeningen, verkeerslessen en een 'autoarme schoolveertiendaagse'. Er is zelfs een samenwerking met Colruyt, waarbij een vrachtwagenchauffeur naar de scholen komt zodat de kinderen kunnen ondervinden wat een dode hoek is.

“De activiteiten zijn afgestemd op de leeftijd van de leerlingen”, zegt schepen van Onderwijs Mohamed Ridouani (SP.A). “In het zesde leerjaar kunnen de leerlingen het fietsexamen afleggen. Ze gaan het schooljaar erna naar het middelbaar, vaak het moment waarop ze alleen naar school fietsen en het dus belangrijk is dat ze de verkeersregels goed kennen.”

Het stadsbestuur is blij dat de Leuvense kinderen zo massaal bijleren over veilig verkeer en doet dit jaar een extra inspanning. Voor het eerst werd in de begroting een budget vrijgemaakt dat specifiek bestemd is voor het veiliger maken van de schoolomgevingen. “We hebben in 500.000 euro extra budget voorzien in de begroting”, zegt schepen van Openbare Werken Dirk Robbeets (SP.A).

Verbetering mogelijk

Aan de hand van een enquête hebben ouders, leerlingen, leerkrachten en directies nu meer dan tweeduizend kritieke punten aangegeven in het verkeer op de route naar de school. “Veel van die punten hangen samen, in praktijk gaan we dus minder aanpassingen moeten doen. Toch is heel wat verbetering mogelijk”, aldus Ridouani.

De pijnpunten situeerden zich vooral in de smallere straten van het stadscentrum. Ook in de deelgemeenten zijn er problemen. Zo is bijvoorbeeld de Geldenaaksebaan een zwakke plek qua veiligheid voor jonge fietsers. “Het merendeel van de problemen in het stadscentrum zal opgelost zijn als we ons verkeerscirculatieplan doorvoeren. Daar speelt de uitgebreidde voetgangerszone een belangrijke rol in. Maar we denken ook aan een fietsroutenetwerk in de stad, met onder andere fietssuggestiestroken, fietsstraten en fietspaden”, zeggen schepenen Robbeets en Carl Devlies (CD&V).

HANNELORE SMITZ