“Om een concreet voorbeeld te geven: pendelaars uit Merelbeke en Melle moeten eerst naar Gent-Sint-Pieters, om daar over te stappen op een trein naar Brussel”, licht Karin Temmerman toe. “Onderweg passeren ze Merelbeke en Melle. Mogelijk kiezen zij opnieuw voor de wagen. Beide gemeenten liggen namelijk aan een oprit van de E40. Als we het aantal files willen terugdringen en meer mensen tot de trein verleiden, hebben we net nood aan meer treinen en een bredere dienstverlening. Dus niet het tegenovergestelde.”

“Om ons pleidooi voor meer openbaar vervoer kracht bij te zetten, voerden we bij 9 Oost-Vlaamse stations actie tegen de geplande afschaffing van de piekuurtreinen naar Brussel”, aldus Karin Temmerman.

“De actie was een groot succes”, blikken provincieraadslid Oost-Vlaanderen Joris Vandenbroucke en gemeenteraadslid Gent Sven Taeldeman terug. “Ze kon op heel wat bijval rekenen van de treinreizigers. Het ongeloof en onbegrip voor de beslissing van de NMBS is groot. Sommige mensen pasten hun werkuren aan deze treinrit aan en overwegen nu om hun job in Brussel op te geven. Iedereen hoopt dan ook dat de beslissing wordt herzien.”

Na een vraag van Karin Temmerman gisteren in de Kamer liet de minister van Overheidsbedrijven trouwens weten dat hij de NMBS vraagt om het nieuwe vervoersplan te herzien, maar concreter vulde hij dit voorlopig nog niet in. “Naast een ruimer aanbod van openbaar vervoer vragen wij ook meer inspraak voor de reizigers. Het nieuwe vervoersplan van de NMBS toont alvast hoe het níet moet”, besluit Karin Temmerman. Zij diende samen met David Geerts vorig jaar al een resolutie in om reizigersorganisaties mee te betrekken bij de besluitvorming van de Belgische Spoorwegen.

Ondertussen werd de petitie “Red onze trein” al getekend door 600 pendelaars aan het station. Ook online neemt het aantal toe. Klik hier om de petitie te tekenen.

Wil je weten wanneer de volgende actie is? Bezoek onze Facebookpagina