Vreemd, want vorig najaar kwam de NMBS - waarvoor minister Galant bevoegd is – in de gemeenteraad nog een toelichting geven over haar stappenplan voor een Antwerps voorstadnet. ‘De plannen die de spoorwegen toen presenteerden, waren maar een mager beestje’, zegt Toon Wassenberg (sp.a). ‘Het was echt veel minder dan ons eigen 20-20-20 plan.’ Tegen 2020 wil sp.a tot op 20 km rond Antwerpen elke 20 minuten een stoptrein op de bestaande infrastructuur laten rijden. Het plan van sp.a kan zonder infrastructurele ingrepen worden gerealiseerd. ‘Het is een kwestie van méér treinen te laten rijden en treinen anders te laten rijden. Daarvoor moeten er geen dure stations worden gebouwd of extra sporen gelegd’, zegt Toon Wassenberg. Na onze presentatie nam het stadsbestuur onze ideeën over in zijn mobiliteitsplan.  

‘Maar daar blijft het blijkbaar bij’, zegt Toon Wassenberg. ‘Want zelfs het zwakke plan van de NMBS gaat nu de koelkast in! Wij begrijpen niet waarom Antwerpse politici zoals burgemeester De Wever in Brussel niet op tafel slaan. Waarom geven ze geen tegengas om dit dossier terug op de sporen te krijgen?’ De hele gemeenteraad steunde overigens de vraag naar een degelijk voorstadnet. ‘Wij blijven met sp.a vanuit de Vlaamse en federale oppositie alvast hameren op beter openbaar vervoer in de Antwerpse regio.’