sp.a is geen voorstander van rekeningrijden voor personenwagens. “We zullen voortaan betalend in de file staan. Dit systeem kan maar werken als mensen genoeg andere alternatieven hebben voor de auto, zoals een stipt en vlot openbaar vervoer. En dat is nu niet het geval”, zegt Bart Van Malderen. “Bovendien is rekeningrijden asociaal. Het zijn net de mensen die geen alternatief hebben die we nu nog eens extra gaan straffen door hen te laten betalen voor elke kilometer. Je treft zo de meest kwetsbare gebruiker.”

“We hebben weinig voorbeelden van de voordelen van rekeningrijden”, zegt Van Malderen. “Het systeem bestaat nergens anders ter wereld. De effectiviteit is ook nog nergens bewezen. We zijn er dus niet zeker van of een bedrag per kilometer ook een effect zal hebben. Hogere brandstofprijzen hebben er in het verleden ook niet toe geleid dat mensen hun auto minder gebruiken. Zo verliezen mensen koopkracht en loopt de loonkost van bedrijven op, omdat zij een stuk van de kost zullen opvangen.”

Wat is dan wel de oplossing voor het fileleed? “Samen investeren in ons openbaar vervoer”, zegt Van Malderen. “Files ontstaan hoofdzakelijk door woon-werkververkeer. Daarom is het belangrijk te investeren in een stipt en efficiënt openbaar vervoer. Alleen als de NMBS en De Lijn een betrouwbaar alternatief zijn zullen mensen de auto laten staan. Bovendien moeten we ook vlotter in het station geraken, met deelfietsen, scooters of elektrische auto’s.”

“sp.a is wel voorstaander van het rekeningrijden voor vrachtwagens. Elke dag denderen duizenden buitenlandse vrachtwagens over onze wegen en brengen daar ook veel schade aan toe. Het is dan ook niet meer dan normaal dat we deze vrachtwagens laten bijdragen voor het onderhoud van onze wegen”, besluit Van Malderen.

Bekijk het debat over rekeningrijden in De zevende dag hier