maandag 18 januari 2010, Leen De Witte 

De voorbije week lieten Schaarbeek en Elsene weten dat ze op hun grondgebied plaatsmaken voor het Villo-fietsverhuursysteem.

Achthonderd gele Villo-fietsen moeten tegen de zomer in het straatbeeld van Schaarbeek opduiken. Dat staat in de overeenkomst die de gemeente voor vijftien jaar sloot met de Franse uitbater JCDecaux. Schaarbeek was lang tegen de komst van Villo gekant en sloot geen standaardovereenkomst, benadrukt burgemeester Cécile Jodogne(MR-FDF). 'We hebben al ons gewicht in de schaal gelegd om een degelijke overeenkomst in de wacht te slepen. Schaarbeek is met zijn oppervlakte van acht vierkante kilometer incontournable voor een project als Villo.' De gemeente heeft zijn vel dan ook duur verkocht, zegt Jodogne. 'Alle stations worden meteen in de eerste fase geplaatst.'

 

Villo wordt in het hele Brusselse Gewest in twee fases uitgevoerd: in de eerste fase plant men tegen mei 180stations, of 2.500 fietsen, in de gemeenten rond het centrum van het Gewest. Daarna breidt het fietsproject uit naar de verder gelegen gemeenten. Schaarbeek voegt zichzelf niet in die planning in, maar wil de 38stations binnen de acht maanden, op straffe van dwangsommen. Jodogne heeft het over een boete van vijfhonderd euro per week vertraging voor elk station.

Als alles volgens plan verloopt, beschikken de Schaarbekenaren tegen het einde van het jaar over negenhonderd fietsen, in alle wijken. 'Schaarbeek is zo de enige gemeente waar de Villo-fietsen meteen overal staan', vertelt Jodogne.

'We  wilden onze inwoners kunnen verzekeren dat ze overal in Schaarbeek op de fiets konden stappen. Alleen zo is
de dienst meteen aantrekkelijk voor iedereen.' Het aantal parkeerplaatsen dat  verloren gaat door de komst van Villo, is beperkt tot zeventig. In het oorspronkelijke plan waren dat er nog honderd.



De reclamepanelen van JC Decaux, die bij de fietsverhuur horen,  moet Schaarbeek er dan toch bijnemen in het
contract en dat zint de gemeente nog altijd niet. Schaarbeek  stapte samen met Etterbeek naar de Raad van State om de procedure aan te klagen  en wacht nog op een uitspraak. De klacht nu intrekken, is niet aan de orde,
zegt Jodogne. 'We blijven ons verzetten tegen het contract dat de voormalige minister  van Mobiliteit Pascal Smet(SP.A) opstelde met Decaux, omdat het in strijd is  met de stedenbouwkundige regels.'



Decaux beheert het fietsverhuursysteem in ruil voor  reclame-inkomsten, waardoor de gemeenten zelf minder reclame-inkomsten kunnen  innen. De reclameoppervlakte neemt met de komst van Villo toe in Schaarbeek. Ze verdubbelt zelfs, stelt Jodogne. Dat  Decaux gemeentebelastingen moet betalen op die aanplakborden, is maar een
schrale troost.

lees meer op:

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=392KV8GL&word=schaarbeek


www.villo.be