[image] Een premie om oude vervuilende wagens te vervangen door meer milieuvriendelijke auto’s is dringend nodig. Zo ondersteunen we het milieu EN onze auto-industrie. Het federaal parlement bespreekt deze week de economische herstelwet van de regering. In dat ontwerp is er geen spoor van een schrootpremie, ook al beweerden minister van Economie, Vincent Van Quickenborne, en minister van Financiën, Didier Reynders, twee weken geleden dat zo een premie zeer belangrijk is om de activiteiten van autoconstructeurs in België te ondersteunen.

Omdat de tijd wel heel erg dringt, dient sp.a een amendement in op de herstelwet om de schrootpremie in te voeren en dit met terugwerkende kracht voor alle auto’s die na 1 januari dit jaar gekocht werden. Wie een auto van meer dan tien jaar oud vervangt door een nieuwe wagen met Euro V normering en minder dan 160 g CO2/ km uitstoot, krijgt via het amendement recht op een korting op factuur van 2.500 euro, naar het voorbeeld van Duitsland.

Het is belangrijk dat mensen die een oude vervuilende auto vervangen door een nieuwe milieuvriendelijke auto, dit voordeel meteen voelen. Wij zijn tegen het idee van Reynders om de premie via een belastingkrediet of belastingaftrek toe te kennen want dan krijgen de mensen hun geld pas volgend jaar of over twee jaar. Wij gaan voor een korting die dadelijk bij de aankoop wordt toegekend.

De korting op factuur die sp.a voorstelt, is cumuleerbaar met de andere voordelen voor de aankoop van een milieuvriendelijke auto.

De regering houdt het bij aankondigingen. Door de aankondigingen zonder actie van Reynders en Van Quickenborne valt de verkoop van auto’s volledig stil. Het is dus meer dan vijf voor twaalf voor onze auto-industrie. Wij hebben een concreet voorstel dat zowel onze auto-industrie als het milieu vooruithelpt. Wij hopen dat de meerderheid ons zal steunen om deze maatregel uit te voeren.