Achter een boerderij in Opglabbeek staan er zo'n 200 identieke, blauw-gele vrachtwagens geparkeerd in een lichtglooiende weide. De chauffeurs van het van oorsprong Hongaarse bedrijf Waberer's (dat in heel Europa 3.400 trucks en 4.300 chauffeurs telt, nvdr.) laten er hun voertuig achter.

De socialistische vakbond ABVV reageert verbolgen. “Dit toont zwart op wit aan dat heel wat transporteurs de Belgische regelgeving niet naleven. Er is een collectieve arbeidsovereenkomst over "gelijk loon, gelijk werk". In deze cao staat duidelijk dat een chauffeur die zijn voertuig oppikt en achterlaat in België moet betaald worden volgens de hier geldende lonen en daaraan gekoppelde voorwaarden. Wij eisen de toepassing van die regels”, zegt Frank Moreels.

Volgens Meryame Kitir zijn de afgelopen jaren in ons land 6.000 jobs in de transportsector verloren gegaan. “Nochtans zijn er duidelijke regels. Internationale bedrijven die hier het merendeel van hun ritten doen, moeten de loon- en arbeidsvoorwaarden van hier respecteren. In het andere geval mogen internationale transporteurs nadat ze hier komen leveren maximum drie andere leveringen doen in ons land op zeven dagen tijd. Daarna moeten ze het land weer verlaten. Dat is de cabotage-regel. En die is makkelijk te controleren via de tachograaf.”

Meryame Kitir roept staatssecretaris voor Fraudebestrijding Tommelein daarom op de sociale inspectie langs te sturen.