Vandaag voelde sp.a kamerlid David Geerts minister van Mobiliteit Jacqueline Galant aan de tand over de vertraging renovatie van de varkensneuzen. Er zouden tijdelijk andere desirotreinstellen worden ingezet, maar deze keuze is milieuonvriendelijk en oncomfortabel op lange trajecten aldus Geerts.

Sinds het nieuwe vervoersplan opgestart is 14 december 2015 worden naast de dubbeldekkers ook type 800 stellen of beter bekend als de varkensneuzen ingezet op de trajecten tussen Brussel en de Kempen (Herentals-Turnhout). De varkensneuzen nemen al een zekere leeftijd met zich mee, er was dus nood aan een grondige renovatie. Die renovatie zou normaal de eerste stellen moeten leveren, maar eerder werd al bekend dat er een vertraging van 4 maanden op de levering van de eerste stellen zit.

“De renovatie van de varkensneuzen loopt enkele maanden vertraging op door homologatieproblemen. Vanaf 15 december 2015 zullen er wel vervangende desirotreinstellen rijden en tegen 2020 zou heel de vloot van 44-4 ledige stellen gerenoveerd moeten zijn. ” Dit antwoordde Minister van Mobiliteit, Jacqueline Galant op vraag van Kamerlid David Geerts in de commissie infrastructuur .

Geerts betreurt ten zeerste deze vertraging “Buiten het feit dat de Kempen nog eens 4 maanden moeten wachten op meer performantere stellen zijn de nieuwe desirotreinstellen niet geschikt voor lange afstanden zoals het traject Binche-Turnhout. De treinen zijn ontworpen om op korte netwerken veelvuldig te stoppen, zoals op de voorstadsnetten van Brussel of Antwerpen. Daardoor is het comfort veel minder, er zijn geen tafeltjes, weinig vuilbakjes en de zetels zijn minder comfortabel.

Bovendien recupereren ze tot 20% energie bij elke stop, door de stellen in te zetten op lange trajecten met minder stops verbruiken ze eerder veel elektriciteit, wat zeker nu een slecht signaal is, NMBS zou zijn stellen zo duurzaam mogelijk moeten kunnen inzetten.

De minister erkent deze problematiek, maar zegt door capaciteitsproblemen met het materieel geen ander alternatief voorhanden te hebben. Op de vraag van David Geerts of er sprake was van aanwezigheid van asbest in de type 800 treinstellen wenste de minister niet antwoorden.