Daarnaast moet De Lijn veel besparen.  Vanaf 1 mei werd er gesnoeid in de laatavonddiensten, maar ook vele belbusdiensten worden afgeschaft. Onterecht! Door deze maatregel worden de mensen getroffen die net het minst mobiel zijn, en dat kunnen we niet aanvaarden. Zo is in Zandhoven is de belbus lijn 941 die verschillende ziekenhuizen en verzorgingsinstellingen aandoet volledig afgeschaft. Daardoor zijn deze instellingen voor inwoners van Zandhoven niet meer met het openbaar vervoer bereikbaar en zijn ook de deelgemeenten Massenhoven en Viersel van de buitenwereld afgesloten. In Essen-Kalmthout-Wuustwezel wil De Lijn de Belbus dan weer  vanaf 1 september volledig afschaffen en is ook de laatavonddienst op zondag geschrapt. Ook lijn 421 die tot in Antwerpen komt rijdt niet meer langs Viersel en Massenhoven.  Zo geraken studenten niet meer tot in Antwerpen-stad tenzij ze verschillende overstappen maken en bijvoorbeeld dan de tram neemt in Berchem. Ook de lijnen richting Zoersel - Malle - Rijkevorsel - Hoogstraten werden beperkt en kennen een slechte uurregeling zodat ze niet langer gebruiksvriendelijk  zijn voor schoolgaande jongeren.

In het Vlaams Parlement woedt volop het debat over de basismobilieit, dat is de garantie dat iedereen in zijn buurt een bus kan nemen. De Vlaamse regering wil die afschaffen en vervangen door (basisbereikbaarheid’. Wat dat precies betekent, is nog onduidelijk.  De voorbije weken worden allerlei voorstellen gelanceerd, gaande van het opsplitsen van De Lijn in 20 entiteiten en het liberaliseren van het openbaar vervoer tot het vervangen van belbussen  door Uber-taxi’s en mindermobielen centrales. De organisatie van het openbaar vervoer is geen kerntaak van de gemeenten.  sp.a pleit voor een vernieuwd en versterkt openbaar vervoer, voor alle Vlamingen, waar die ook wonen.  Voor een netwerk dat beter verbindt en ontsluit. Door te investeren in openbaar vervoer, zodat we iedereen de garantie bieden dat je niet alleen op een bus in je buurt kan stappen, maar dat ook nog vlot op je bestemming geraakt. 

  • Elke bus minder brengt gemiddeld 13 extra wagens in het vekeer, en we zijn al filekampioen binnen Europa.
  •  1 op 6 Vlaamse gezinnen heeft geen auto en is afhankelijk van het openbaar vervoer.
  • Belbussen zijn er voor ouderen, personen met een handicap, … ook zij hebben het recht zicht te verplaatsen.
  • In de piekuren is er vaak net méér nood aan bussen (pendelaars, schoolgaande jeugd)