NMBS Logistics, de goederendochter van de spoorwegmaatschappij, is niet van plan om tegen 2014 al zijn treinstellen uit te rusten met het automatische remsysteem TBL1+. sp.a-kamerlid David Geerts is verontwaardigd. “De goederentreinen rijden op het zelfde net als de reizigerstreinen: als zij niet over dezelfde remsystemen beschikken, blijven we drama’s als Buizingen riskeren.”

Na de treinramp van Buizingen beslisten de spoorwegoperatoren om een inhaaloperatie door te voeren om het treinverkeer veiliger te maken. De NMBS rust al zijn treinen tegen 2013 uit met het automatische remsysteem TBL1+, Infrabel past het spoorwegnet aan. Nu blijkt echter dat NMBS Logistics niet meedoet aan de operatie. De goederendochter van de NMBS zal slechts op een deel van zijn vloot het remsysteem installeren.

“Het is onaanvaardbaar dat de goederentreinen achterblijven”, vindt David Geerts. “Ze rijden grotendeels op hetzelfde net als de reizigerstreinen. De broodnodige inhaaloperatie na Buizingen heeft alleen zin als alle treinen worden uitgerust met het remsysteem TBL1+. Als de ene trein wel en de andere niet automatisch stopt in risicosituaties , blijft het risico op een nieuwe treinramp nog altijd veel te groot.”

 NMBS-baas Marc Descheemaecker liet al verstaan dat NMBS Logistics desnoods maar onderdelen moet verkopen om geld te vinden voor een betere beveiliging van de goederentreinen. Maar de dochtermaatschappij verschuilt zich achter Europese regels om niet te hoeven investeren in de remsystemen. David Geerts roept de bijzonder commissie spoorveiligheid samen over de gevaarlijke houding van NMBS Logistics. Hij voelt vandaag in de Kamer ook staatssecretaris van Mobiliteit Etienne Schouppe aan de tand. “De minister moet NMBS Logistics onder druk zetten om even strenge veiligheidsnormen te hanteren als de andere operatoren.”

 

Meer info:

David Geerts – 0475 29 92 06