Dat er geïnvesteerd moet worden in de treinen en de stations is wel duidelijk. Het station van Torhout is ondertussen zowat het toonbeeld van een oud aftands station. Nu, tegenwoordig mag moet men al bijna tevreden zijn dat men -als kleiner station- niet wordt afgeschaft ...

Een nieuw station werd al meermaals beloofd maar de vraagtekens over het wanneer worden steeds groter. Tegenwoordig vinden we op de officiële projectsite terug: einddatum 2025. Maar als men zelfs de levensduur van aftandse kerncentrales probleemloos verlengt ...

Meryame Kitir en David Geerts lanceerden hun treinplan begin september: een reeks maatregelen om de NMBS performanter en vooral aantrekkelijker voor reizigers te maken. “Met ons plan willen we de treinreiziger vooruit helpen en de nieuwe spoorbaas een paar frisse ideeën bieden om het spoor opnieuw aantrekkelijk te maken”, aldus Meryame Kitir en David Geerts.

“Als het van ons afhangt, is het gedaan met een onderscheid te maken tussen eerste en tweede klasse op de trein”, zegt Meryame Kitir. “Dat is niet meer van deze tijd. Vandaag moet iedereen kunnen rekenen op een service die eerste klasse is. In plaats daarvan moeten stiltewagons komen waar mensen rustig kunnen werken of lezen.”

“Naast de stiltewagons willen we vooral inzetten op spoorspaarkaarten, naar analogie met het systeem van airmiles in de luchtvaart: wie vaker de trein neemt, zal dan van meer voordelen kunnen genieten”, legt David Geerts uit.

“Ook pleiten we voor meer en stiptere treinen, één duidelijk tarief en een dienstregeling voor het volledige openbaar vervoer (bus, tram, metro en trein). Op die manier moet het spoor weer een aantrekkelijk reismiddel worden voor treinreizigers”, zeggen Meryame Kitir en David Geerts.

“De NMBS moet niet alleen aantrekkelijker, maar ook performanter”, zegt David Geerts. “Vandaag telt de NMBS 435 hoge kaderleden die tussen de 100.000 en 150.000 euro per jaar verdienen, 53 van hen verdienen zelfs meer dan een minister. Verder moet het spoor afgeslankt worden naar een bedrijf, terwijl het nu bestaat uit 3 divisies: NMBS, Infrabel en een aparte HR-afdeling.”

“De regering heeft al twee jaar alle touwtjes in handen. Maar behalve besparingen opleggen, gebeurt er niets. Hoog tijd om te tonen dat het anders kan”, besluiten Meryame Kitir en David Geerts.

Het volledig spoorplan leest u hier.

Graag tot de volgende actie!