Ongeveer een jaar geleden geraakten de plannen over het betalend maken van de NMBS-parking voor het eerst bekend. Het was gemeenteraadslid Freija Dhondt (sp.a) die de vraag stelde op de gemeenteraad van november 2015 nadat ze hierover geruchten had opgevangen.

En sinds vandaag is het effectief zover. Zowel pendelaars als niet-pendelaars kunnen niet langer gratis gebruik maken van de parkings aan de Gaversesteenweg en De Volderstraat. Ondanks herhaaldelijke vraag vanuit sp.a om een degelijk compromis te zoeken met NMBS, bleven de resultaten uit de onderhandelingen tussen het stadsbestuur en NMBS vrij beperkt. ”Het avond- en zondagtarief is wel een goeie zaak, maar het kon veel meer zijn. Denk bijvoorbeeld maar aan een bijzonder tarief voor Deinzenaren.” klinkt het bij sp.a.

“Het effect van deze maatregel meten zal niet eenvoudig zijn en een evaluatie kan pas na geruime tijd gebeuren, maar op de eerste dag was het wel al meteen duidelijk: de beide parkings stonden nog niet voor de helft vol. Wij denken niet dat de NMBS met deze maatregel voor ogen had dat mensen via andere vervoersmiddelen dan het openbaar vervoer de verplaatsing naar hun werk zouden maken”, zegt Freija Dhondt, gemeenteraadslid.

Door het betalend maken van de parkings aan het station, werden ook een resem nieuwe straten toegevoegd aan de betalende of blauwe zone. “Op dit moment gelden in het centrum 8 verschillende parkeerregimes. Het tart toch werkelijk alle verbeelding dat er op zo’n beperkte zone, zoveel verschillende parkeerregels gelden? Voor wie is dit nog duidelijk?”, stelt Ann Gunst, secretaris van sp.a Deinze. “Ook in mijn straat, de Kouterlosstraat, geldt nu een blauwe zone. Gelukkig is er wel een uitzondering voor bewoners, want het grootste gedeelte van de huizen hebben hier geen oprit”.

Volgens sp.a moet het stadsbestuur dringend werk maken van een duidelijk en helder parkeerbeleid. “Een loutere vermelding van de 8 verschillende zones in de code 9800 is niet voldoende”, vindt Yves Eggermont. “Er is nood aan een duidelijke communicatiecampagne of er gaan veel mensen parkeerboetes onder hun ruitenwissers vinden. Bovendien dringt een evaluatie van het volledige parkeerbeleid zich op. Is het echt nodig om 8 verschillende parkeerregimes toe te passen?”.

Sp.a doet alvast een voorzet en haalt haar inspiratie in Kortrijk. Edelbert Masschelein: “De parkeervakken in Kortrijk hebben verschillende kleuren: blauw, groen en geel. Deze kleuren worden in Kortrijk gebruikt om aan te duiden welke parkeervakken voorbehouden zijn voor mensen met een beperking, voor shop&go en voor buurtbewoners. Op die manier is het voor de autobestuurders duidelijk waar ze kunnen parkeren. Het kleurensysteem werkt in Kortrijk, dus misschien is het ook iets voor in Deinze?”.