Stef Lyskawa (21), kandidaat voor sp.a en masterstudent Taal- en Letterkunde aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB), pleit voor georganiseerde bijlessen voor Maasmechelse scholieren. “Het aantal scholieren dat zonder diploma de middelbare school verlaat, is veel te hoog in Maasmechelen. Daar moeten we iets aan doen!”

Stef: “Op de VUB ontdekte ik het BRUTUS-project, waar studenten aan hogescholen en universiteiten na de schooltijden aan een groepje leerlingen bijles gaan geven. Dit kan zowel tijdens de weekdagen als in het weekend plaatsvinden, waarbij de leerkracht in het lesmateriaal voorziet. Niet alleen krijgen de leerlingen hierdoor de persoonlijke aandacht die ze niet altijd op school kunnen krijgen, ze worden bovendien bijgestaan door iemand die meer bekend is met hun leefwereld dan hun leerkrachten op school. De tutors (studenten die bijles geven) leren eveneens bijkomende vaardigheden, zoals spreken voor een publiek, les geven, of hoe jongeren te motiveren om hun tijd op school nuttig te besteden. Om er zeker van te zijn dat de kwaliteit van de bijlessen gewaarborgd blijft, is er een evaluatiesysteem waarbij de leerlingen hun mening geven over de tutor en hij of zij ook hiervan kan leren. Leerlingen in Maasmechelen hebben even veel recht op hulp als leerlingen in Brussel. Gezien het grote aantal schoolverlaters zonder diploma, moet Maasmechelen inzetten op projecten als deze.” 

Voor meer vragen of ideeën over onderwijs in Maasmechelen: contacteer stef.lyskawa@gmail.com.