Bijna drie jaar is het Dijlepad tussen campus De Ham en de sluis aan De Nekker in Mechelen afgesloten. Bert Delanoeije (SP.A) kaartte het afgesloten Dijlepad dinsdagavond aan tijdens de gemeenteraad. 'We vragen om deze verbinding zo snel mogelijk opnieuw open te stellen. In naam van duizenden Mechelaars, maar vooral voor de mensen buiten het centrum die via de Dijle een gedroomde ingang naar de stad hebben', zegt het gemeenteraadslid.

De ruwbouw van de nieuwe spoorbypass en de brug van de tangent over de Dijle is na bijna drie jaar klaar. In principe zou de populaire verbinding snel open kunnen. 'Maar voor de werken is een van de twee bruggen afgebroken. De andere verkeert in zo'n slechte staat dat het weinig zin heeft om ze te herstellen', zegt woordvoerder Rudy Van Camp van Mechelen in Beweging. Contractueel moest de aannemer die de nieuwe spoor- en wegeninfrastructuur bouwde, de fietsbruggen herstellen. Nu de stad, Waterwegen en Zeekanaal en Infrabel opteren voor nieuwe bruggen, werd aan de aannemer gevraagd om die opdracht ook uit te voeren. 'Dat blijkt niet het geval en dus moet Infrabel een nieuwe aanbesteding uitschrijven. Dat neemt tijd in beslag'. Het voornemen om de verbinding tegen de zomer opnieuw te openen, is niet meer realistisch. 'Een nieuwe timing geven, is voorlopig moeilijk', zegt Van Camp.

Openleggen Binnendijle

De komende maanden maken de stad en Waterwegen en Zeekanaal ook werk van het openleggen van de Binnendijle tussen de twee campussen van de Thomas More Hogeschool aan de Zandpoortvest en het Raghenoplein. Het stadsbestuur verwacht niet dat deze werken de heropening van het Dijlepad belemmeren. 'Voor werken aan de riolering en de bestrating aan campus De Ham houden we rekening met anderhalve maand hinder', zegt schepen van Mobiliteit Marina De Bie (Groen).

Extra investeringen

Net omdat het Dijlepad tussen de Kruidtuin en het Mechels Broek tot voor enkele jaren zo'n populaire verbinding was, plant de stad hier extra investeringen. 'Nu er plannen zijn om de fietsbruggen over het water volledig te vernieuwen, willen we het Dijlepad op dit traject volledig verharden', zegt De Bie. Aangezien dit stukje Dijlepad nog enkele maanden is afgesloten, dienen de trajecten via Nekkerspoel of de Leuvensesteenweg voorlopig nog steeds als alternatieve routes. Delanoeije kijkt naar de langverwachte heropening. 'Via het jaagpad stappen, fietsen en joggen Mechelaars rechtstreeks de zuurstoflong van onze stad in', zegt hij. (svh)

Artikel gepubliceerd in De Standaard op 23/02/2017